Inside info Bangkok, Ayutthaya, Apen op Lop Buri - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Richard Marx - WaarBenJij.nu Inside info Bangkok, Ayutthaya, Apen op Lop Buri - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Richard Marx - WaarBenJij.nu

Inside info Bangkok, Ayutthaya, Apen op Lop Buri

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

05 Oktober 2012 | Thailand, Ayutthaya

Mijn laatste verhaal heb ik pas 3 dagen geleden gemaakt maar ik heb in de tussentijd alweer van alles meegemaakt. Dinsdag middag wilde ik nog even naar het Grand Palace en de liggende Budha gaan kijken. Onderweg werd ik aangesproken door twee Thaise mensen die in Bangkok woonden. Ze adviseerde me om nu niet richting het paleis te gaan aangezien het nog maar even open zou zijn. Ze schreven me 2 namen op van tempels die niet bekend waren onder toeristen maar zeker de moeite waard waren om te bezoek en ook nog eens gratis. Ook had de Tourism Authority of Thailand (TAT) nog een campagne lopen om buitenlanders te helpen met het boeken van transport, overnachtingen, activiteiten en alles dat erbij komt kijken om zo het toerisme over een groter deel van Thailand te verspreiden. De korting was 20% en campagne eindigde vandaag. Daarnaast was er afgelopen week een actie gestart voor buitenlanders om pakken in Bangkok te kopen van stof dat normaal geëxporteerd wordt naar … Europa. Ze ligt de fabriek waar de Armani pakken van gemaakt worden in Ayutthaya net buiten Bangkok. Normaal wordt dit alleen maar verkocht aan Thaise mensen maar wederom een campagne die vandaag eindigde. Ze hebben daarna een tuk-tuk voor me geregeld die voor 70 Baht (€1,75) me overal naar toe moest brengen, op me moest wachten en me nar het hotel brengen. Ik was weer helemaal blij dat ik hun tegen het lijf was gelopen.

Met de tuk-tuk eerst naar de TAT omdat die op tijd dicht gingen. Ik heb hier uiteindelijk een aantal dingen geboekt waaronder reis en overnachtingen naar Ayutthaya, treinreis naar Lop Buri en terug naar Ayotthaya, nachttrein naar Chiang Mai, hotel ter plekke, een 3 daagse jungle safari en nog iets maar dat volgt nog wel :p Tegen de tijd dat ik daar wegging waren de tempels al gesloten en had ik er toch maar voor gekozen om niet voor het pak te gaan kijken aangezien ik nog lang genoeg in Azië ben.

De dag erna vroeg opgestaan om naar het Grand Palace te gaan. Onderweg kwam ik de tuk-tuk chauffeur weer tegen die me vandaag naar de rest wilde brengen. Hij zou op me wachten totdat ik terug was van het paleis. Het paleis werd terecht ‘grand’ genoemd, daarbij vergeleken vallen de paleizen van Nederland in het niet. Maar het was die dag zo warm dat ik blij was dat ik na een uurtje alles (snel) gezien had. Met de tuk-tuk naar de 1e tempel. Het was leuk om via allemaal binnenweggetjes opeens bij een tempel uit te komen. Toen de chauffeur even naar de wc ging kwam ik in gesprek met een Thai die al sinds zijn 13e in New York woonde en net zijn broer in de tempel was komen opzoeken. Hij vroeg zich af hoe ik hier terecht kwam aangezien het niet echt bekend is bij toeristen. Ik vertelde hem het verhaal van de dag ervoor en liet hem het briefje zien. Hij vroeg gelijk hoe ik aan de naam van de kledingzaak kwam. Hij was er gister ook geweest en had er 3 pakken gekocht en zei dat de actie vandaag pas afliep. Daarnaast wist hij dat alles dat je besteld gratis naar je thuisadres werd opgestuurd en dat je een Memberpas krijgt. Hiermee kun je vanaf dat moment altijd weer bij hun bestellen … voor de Thaise prijs. Dus ik daarheen en heb na wat onderhandelen een maatpak, 4 op maat gemaakte hemden en 2 stropdassen op de kop getikt. Als ik over een paar weken weer in Bangkok ben moet ik even gaan passen en daarna wordt het opgestuurd. Vervolgens nog naar de volgende tempel geweest en me bij het hotel laten afzetten.

Dag erna vroeg vertrokken met de trein (ongeveer 2u) naar Ayutthaya, de oude hoofdstad van Thailand. Doordat deze in de 18e eeuw is verwoest door de Burmezen hebben ze in Bangkok een ‘nieuwe’ hoofdstad gesticht. Dit keer sliep ik in een Guesthouse met weer een eigen bed en badkamer. Gelijk na aankomst de tas op de rug gedaan en wat tempels gaan bezoeken aangezien het redelijk te belopen moest zijn. Heb een paar mooie tempels gezien waaronder Wat Phra Mahathat, Wat Phra Si Sanphet en Wihaan Phra Monghkon Bophit. Zie de foto’s maar ;)

De dag erna (vrijdag inmiddels) weer vertrokken naar Lop Buri. Deze stad is ook wel bekend om zijn apen die in grote getale in gedeeltes van de stad en 2 tempelcomplexen leven. Het zou een ritje van een dik uurtje moeten zijn maar hij begon al met vertraging en onderweg is er nog een half uurtje bijgekomen, gewoon omdat het kan. Aangekomen in Lop Buri moest ik nog een stukje lopen naar het apengebeuren en wilde ik even een watertje en een bakje yoghurt scoren bij de 7/11 supermarkt. Ik begin aan mijn bakje yoghurt en terwijl ik verder loop zie ik opeens in mijn rechterooghoek een aap langs de stroomkabels omlaag klimmen met zijn ogen gericht op mijn yoghurtje. Voordat ik het doorhad was die via de grond op mijn bovenbeen gesprongen en wilde die voor mijn yoghurtje gaan. Hij was toch al bijna op dus heb hem maar gelijk op de grond gegooid (maar toch met pijn in mijn hart). Had het eigenlijk alweer gelijk gehad met Lop Buri maar ben toch maar doorgelopen. Het was echt bizar wat ik daar zag. Overal liepen de apen over straat, zaten in palen, op het dak en bezaten inderdaad 2 tempels alsof ze allemaal King Louie van Junglebook waren. Durfde eerst mijn spiegelreflex camera niet uit mijn tas te halen omdat ik bang was dat ze daar ook op zouden afvliegen maar ‘gelukkig’ zijn ze voornamelijk geïnteresseerd in eten. Op zich niks mis mee, maar ik blijf tenminste van anderen hun eten af :p Daarna nog een beetje rondgelopen, maar buiten een paar kleine tempels, een markt waar rauw vlees en vis met 35 graden open en bloot lag voor de vliegen was er niet zoveel te beleven. Ik ben maar terug naar de trein gegaan zodat ik een redelijke aansluiting had. Nu bleek die trein 2,5u vertraging te hebben dus heb ik een dik uur moeten wachten. Bij Ayutthaya aangekomen ben ik wat gaan eten om vervolgens nog even een boottocht van 2u eraan vast te plakken om de stad heen. Vanochtend om 08u vertrokken en om 19u weer thuis dus heb het voor vandaag wel weer gehad.

Morgen overdag nog in Ayutthaya en om 19:45u de nacht/slaaptrein naar Chiang Mai van 12,5u reizen. Ik heb dan de hele dag in Chaing Mai en de dag erna wordt ik om 08u weer opgepikt voor de junglesafari. Ik zal 2 nachten in de jungle in een of ander hutje slapen, overdag gaan we flinke stukjes wandelen, zwemmen bij watervallen en een stuk op een olifant rijden. Ben benieuwd hoe dat gaat worden. Erna in ieder geval weer 2 dagen in Chiang Mai voordat de volgende activiteit gepland staat!

PS – dacht dat mijn Nikon een standaard usb kabeltje had om de foto’s over te zetten naar de laptop dus heb niet het goede kabeltje bij me. De mooie foto’s volgen dus pas later.

  • 05 Oktober 2012 - 20:00

    Tess:

    Haaa Richard

    Jij ligt zeker lekker in de trein te slapen.
    Leuk om je blog te lezen!
    Veel plezier in Chiang Mai.

    Groetjes het sjnepke. ;)

  • 07 Oktober 2012 - 16:03

    Marisa:

    hallo Richard, inmiddels 1 week in Thailand! Je reisverslagen heb ik met veel plezier gelezen. Zoals verwacht een verrassende wereld met veel bijzonderheden. Ik merk dat je heel wat meemaakt en ervan geniet. Pas op jezelf en enjoy! liefs Marisa

  • 08 Oktober 2012 - 17:04

    Huub En Toos De Vet:

    Hoi Richard.
    Ik ben een broer van Ria Wijnads-de Vet en die heeft weer met je Moeder gesproken over JOU en reisverslag. We hebben het gelezen en geweldig gevonden. Zelf zijn we ook twee keer in Thailand geweest en zo jij het verteld geweldig mooi we zijn weer daar.
    Richard veel plezier in Chian Mai en laat je maar eens masseren.
    Groetjes Toos en Huub.

  • 10 Oktober 2012 - 11:36

    Marjo Ottenheim:

    He Richard, leuk om jouw reisverslag te lezen. Wat een belevenis, zal heel indrukwekkend zijn.
    Hou je goed en geniet ervan!
    Groetjes oet Hier,
    Fam. Ottenheim.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 24 Sept. 2012
Verslag gelezen: 834
Totaal aantal bezoekers 23586

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 30 April 2013

Backpacken in Zuid-Oost Azië!

Landen bezocht: