Sapa, Halong Bay, Ninh Binh, Hue, Hoi An,Nha Trang - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Richard Marx - WaarBenJij.nu Sapa, Halong Bay, Ninh Binh, Hue, Hoi An,Nha Trang - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Richard Marx - WaarBenJij.nu

Sapa, Halong Bay, Ninh Binh, Hue, Hoi An,Nha Trang

Door: richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

12 November 2012 | Vietnam, Ðà Lạt

Aangezien ik nogal wat moeite heb om de verhalen kort te houden ga ik deze keer eens iets nieuws proberen wat het hopelijk wat overzichtelijker maakt.

Zo 28 t/m di 30 oktober: Sapa
Zondagavond heb ik de nachttrein gepakt naar Sapa wat 8u ten noord-westen van Hanoi ligt. Hier heb ik 2 dagen kennisgemaakt met de reisvelden in de bergen. Spectaculair uitzicht in combinatie met verhalen van een gids die zelf deel uitmaakte van een van de bergstammen hebben me 2 topdagen bezorgd. Daarnaast hadden we een leuke groep met 2 jongens uit Israël en een gezin uit Dubai. De foto’s spreken voor zich. Tijdens een lunch tussen de bergen sprak ik met de vader van het gezin (Syed) over de gevolgen van het toerisme in gebieden zoals Sapa. We waren het er over eens dat de voor- en nadelen van toerisme uiteindelijk in balans moeten zijn. Wij toeristen zorgen voor geld en inkomsten voor de omgeving maar voor de hotels moeten veel localtribes hun grond afstaan (ze kunnen het geboden geld niet aan zich voorbij laten gaan). Daarnaast zorgen we ook voor veel afval die er anders niet was geweest. Alsof het zo moest zijn kwamen we erna een bord tegen met de vertaalde tekst: ‘geef de locals vistouw in plaats van vis’. Hiermee wordt (met name figuurlijk maar ook letterlijk) bedoeld dat met een vistouw de locals er zelf voor kunnen zorgen dat ze hun eigen vissen vangen wat op langere termijn een betere oplossing is als de vis voor 1 maaltijd. Ik vond het zelf een wijze tekst die me aansprak. Ook iets teruggeven en niet alleen maar nemen. Uiteindelijk heb ik dinsdag avond de nachttrein terug gepakt naar Hanoi.

Wo 31 oktober t/m vr 2 november: Ha long Bay
Om 04:30u stapte ik uit de trein en heb ik gekozen voor de ochtendwandeling naar mijn eerdere hotel. Hier werd ik om 08u opgehaald voor mijn uitstapje naar Ha long Bay dat weer 4u ten noord-oosten ligt van Hanoi. Ik ging met een groep van in totaal 22 mensen op een boot tussen enkele (van de in totaal 200) eilandjes voor de kust varen. We hebben de eerste middag een bezoek gebracht aan een grot waar vormen in de rotsen te herkennen moesten zijn. Sommigen waren goed zichtbaar maar voor de rest had je veel fantasie, alcohol of drugs nodig om er iets in te zien. Een van de grappigste was toch wel de ‘happy finger’ rots die gericht is op een gat in het plafond. Daarnaast was de Budha ook duidelijk te herkennen. Erna zijn we nog gaan kajakken en hebben we de avond en nacht op zee doorgebracht. De dag erna in de ochtend hebben we een rots beklommen en een duik genomen voor het kleine strand. De rest van de ochtend hebben we varend op het water doorgebracht. Het was een mooie omgeving maar vooral een leuke groep op de boot. Maar heb het toch niet zo op die georganiseerde, strak geplande uitstapjes.

Vr 2 t/m za 3 november: Ninh Binh
Na de busrit van Ha Long Bay naar Hanoi ben ik 15 minuten later alweer op de bus gestapt naar Ninh Binh wat 2u ten zuiden van Hanoi ligt. Ik heb een open bus ticket geboekt wat inhoud dat ik van Noord naar Zuid Vietnam kan reizen met de grotere steden als op- en uitstapplek. Het zijn zogehete sleeperbuses die bestaan uit bedden ipv stoelen die meestal ’s avonds vertrekken en de nacht doorrijden. Helaas zijn de bedden gemaakt voor mensen die max 1,80 zijn dus ik kom wat ruimte tekort om de benen te strekken. Ik heb me aangesloten bij 2 Franse meiden en 1 Franse jongen (die ik heb leren kennen op de boot in Ha long Bay) die 2 weken door Vietnam reizen aangezien we toch dezelfde plannen hadden. ’s Avonds zijn we een hapje gaan eten waarbij er wat lokale helden waren die ons locale (zelf gebrouwen?) drankjes aanboden. We zijn maar even gebleven want na 3 (kleine) flesjes werden de volgende flesjes alweer tevoorschijn getoverd.

Zaterdagochtend zijn we vroeg opgestaan en hebben we een motorbike gehuurd. We zijn naar de Trang An Caves geweest waarbij we op een bootje door het water werden gevaren omringd door hoge rotsen. In 9 van deze rotsen was een lage grot waardoor we gevaren hebben. Mooie ervaring en omdat we zo vroeg waren gegaan was het ook lekker rustig. Erna zijn we nog naar een Pagoda (toren) geweest van een complex dat ze blijkbaar nog voor een groot deel aan het maken waren. ’s Avonds hebben we rond 21u de nachtbus naar Hue gepakt wat een rit van 13u is.

Za 3 t/m ma 5 november: Vinh Moc tunnels, Hue
Om 7u ergens gestopt voor een ontbijt. Hier werd ons aangeboden om de Vinh Moc tunnels te bezoeken waar tijdens de Vietnam oorlog 400 mensen hebben geleefd en gevochten. Veel mensen maken deze trip vanuit Hanoi wat weer extra reistijd is en we hadden nu de mogelijkheid om voor de drukte alles te bezoeken dus hebben we dit met z’n 4’en gedaan. De gids heeft ons een duidelijk beeld geschetst van alles. Het tunnelcomplex bestond uit 3 niveaus (13, 15 en 23m diepte) van in totaal 2km lang met 13 (7 naar de zee en 6 landinwaarts) ingangen. De tunnels waren gegraven voor de gemiddelde Vietnamees dus uiteraard had ik nogal wat moeite met het lopen in het gangenstelsel maar het was het waard. Erna zouden we met een busje naar Hue gebracht worden maar we waren blijkbaar niet de enige reizigers. De bus was volgestampt met voedsel, koopwaar en locals. Op de foto een kleine sfeerimpressie. Erna aangekomen in Hue waar we de Citadel (oud koninklijk complex) bezocht hebben. De dag erna hebben we ’s ochtends weer motorbikes gehuurd om een Pagoda en enkele graftombes te bezoeken. De tombes hebben we niet gevonden omdat de kaart nogal incompleet was en borden op de wegen ontbraken. Erna om 13u zijn de Fransen doorgereisd naar de volgende plek aangezien ze niet veel tijd meer hebben. Ik was aan het twijfelen voor een alternatief plan (krijgt misschien nog een vervolg) maar ben uiteindelijk de dag erna ook met de bus naar Hoi An afgereisd. Hierdoor had ik wel weer tijd om te skypen met NL en wat foto’s op Facebook te plaatsen (eerste plek in Vietnam tot nu toe waar de website beschikbaar is, de app meestal wel gewoon).

Ma 5 t/m Wo 7 november: Hoi An
Na een busrit van 4u ben ik in Hoi An aangekomen. Dit is dé stad in Vietnam voor het kopen van maatkleding (pakken, hemden, jurken, etc.) maar ook maatschoenen. De stad heeft ongeveer 200 tailershops dus de zaken liggen soms letterlijk schouder aan schouder. Leuke stad met een leuke sfeer. Dinsdag ochtend regende het ontzettend hard maar in de middag was het droog en heb ik het centrum wat verkend. ’s Avonds ben ik wat gaan eten en drinken met mijn kamergenoot die ’s middags was aangekomen. Woensdagochtend regende het weer maar rond 11u was het droog en hebben we een motorbike gehuurd en zijn we o.a. naar het strand geweest wat niet al te imponerend was. ’s Avonds de sleeperbus gepakt naar de badplaats Nha Trang.

Do 8 t/m Zo 11 november: Nha Trang
Ik kwam om 06:30u nogal gesloopt aan na een 13u durende busrit in een te klein bed. Ik ben opzoek gegaan naar een hotel maar hier kon ik pas vanaf 11:30u terecht op mijn kamer. Dus wat doe je dan om 7u ’s ochtends? Een ontbijtje pakken en een (strand)wandeling maken van in totaal 4u. Erna natuurlijk zo kapot dat ik op bed ben gaan liggen en ’s avonds alleen nog een hapje ben gaan eten met een drankje erna. De dag erna had ik me opgegeven voor een ‘boatcruise’ waarbij we naar een aquarium gingen, 1u snorkelen, 1,5u chillen op een strand en een half uurtje gebruik konden maken van de gratis cocktails van de floating bar wat wel top was. Wat leuke mensen leren kennen waaronder een Duits meisje die net klaar was met haar 4 jarige studie in Mestreech. ’s Avonds vroeg naar bed en de dag erna vroeg (5u) opgestaan voor de zonsopgang die om 05:38 zou moeten zijn. Maar om 05:25 aangekomen was die al wat vroeger begonnen (verdomme) en was het strand/park al bezet door honderden Vietnamezen (vandaar de spreuk ‘Goodmorning Vietnam’). Heb mijn camera erna in het hotel gedropt en ben om 06:45u ook maar wat gaan joggen en parc work-outs gaan doen om me als een local te voelen. Eindelijk weer wat sporten wat goed voelde! Resultaat was wel dat deze vermoeiende ochtend weer wat extra slaap vroeg. Rond 10u weer het hotel verlaten met een gehuurde motorbike en wat tempels bezocht. Wilde ook nog opzoek gaan naar een mooi niet toeristisch strand maar bij het hotel zeiden ze 15 tot 20km en na die afstand ging ik het nog eens navragen en toen bleken het er nog 25 extra te zijn dus ben ik maar omgedraaid ivm tijdgebrek, Wel nog een mooi tempelcomplex tegengekomen waar ik de enige bezoeker was.’s Avonds weer rustig aangedaan omdat de dag erna de bus om 07:30u alweer vertrok naar de volgende bestemming Dalat wat landinwaarts tussen de bergen in ligt. Daar ben ik inmiddels aangekomen maar hierover weer de volgende keer meer.

Hmmm …. het korter maken is niet helemaal gelukt maar dit kwam mede omdat het internet in Nha Trang zo traag was (gevolgen van een storm een paar dagen ervoor) dat ik niet eerder iets kon plaatsen. Maargoed ik verplicht niemand om het te lezen ;) Jullie hebben weer even rust tot aan het volgende reisverslag.

  • 12 November 2012 - 20:56

    Mi-ja Piters:

    Maak je maar niet bezorgd over de lengte van je epistels.Het is erg leuk om te lezen.Nondedju ik wou dat ik in je koffertje zat,wat heb jij al veel moois gezien en meegemaakt.Leuk ook dat je zo makkelijk contact krijgt en dingen kunt ondernemen met zoveel totaal onbekende mensen ! Sjiek geniet er maar van !Ps je ouwelui zijn thuis ook goed bezig (houdt ze in ieder geval vd straat ! Groetjes Mi-ja

  • 12 November 2012 - 22:49

    Boterbloem:

    Hey Richard, wederom weer super mooie foto's. De bergfoto's zijn fenomenaal, geweldig gewoon en de strandfoto's ...ik ben stik jaloers ;) nee hoor.... ik vind het heerlijk om te lezen allemaal wat je zoal meemaakt. Geweldige ervaringen. Hoe bevalt het eten je trouwens? Uiteraard proef je alle verschillen duidelijk, qua land, verschillend en streek neem ik aan. Als je weer terug bent (en dat duurt nog heeeeeeeeel lang) dan kom je weer een keer eten bij ons, waarschijnlijk heeft de Indische keuken dan geen geheimen meer voor je. geniet nog lekker en ik kijk uit naar je volgende verslag en mooie foto's. Boterbloem X

  • 13 November 2012 - 19:52

    Ria Frambach :

    Nou Richard, inderdaad hoef jij je niet te verontschuldigen voor de lange verhalen. Het kan ons niet lang genoeg zijn hoor! Zo kunnen we ook uitgebreid alles samen met jou heerlijk volgen.
    Wat je allemaal te zien krijgt, dat is geweldig. En dan met al die verschillende mede-reizigers....
    Leuk he om steeds anderen te ontmoeten. Fantastische foto's ook.
    Geniet maar en amuseer je !! En we kijken ook weer uit naar je volgende verhalen. (trouwens leuk van je kaart, zeg , bedankt nog; heel speciaal uit zo'n ver oord...)
    Groetjes Ria , en de rest!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 24 Sept. 2012
Verslag gelezen: 948
Totaal aantal bezoekers 23591

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 30 April 2013

Backpacken in Zuid-Oost Azië!

Landen bezocht: