Bye Vietnam, Hello & bye Cambodia, back in Bangkok - Reisverslag uit Kyaikto, Myanmar van Richard Marx - WaarBenJij.nu Bye Vietnam, Hello & bye Cambodia, back in Bangkok - Reisverslag uit Kyaikto, Myanmar van Richard Marx - WaarBenJij.nu

Bye Vietnam, Hello & bye Cambodia, back in Bangkok

Door: richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

04 December 2012 | Myanmar, Kyaikto

Daar is ie weer! Relatief gezien korter, maar vanwege de 3 weken toch genoeg leesmateriaal ;)

Zo 11 t/m Di 13 november: Dalat
Aangekomen in Dalat en opzoek naar een hotel had ik me aangesloten bij 3 Engelsen (2 meiden en 1 jongen) die al een paar weken samen reisden waar ik een kamer mee heb gedeeld. De dag erna hebben we een motorbike gehuurd en wat sight seeing gedaan waaronder een paar watervallen, een mislukt avontuur voor een bergbezoek en het ‘crazy house’. ’De dag erna zijn mijn Engelse vriendinnen naar Mui Ne en de jongen naar Saigon afgereisd. Ik heb voor een avontuurlijkere reismethode gekozen.

Di 13 t/m Wo 15 november: Easy Riders
Ik heb een 2 daagse reis gemaakt (van Dalat naar Mui Ne) achterop een motor van een gids die is aangesloten bij de ‘motorbende’ Dalat Easy Riders. In midden/zuid-Vietnam zijn deze reisgidsen op motors overal (vaak tot op vervelends toe) bekend. Maar ik heb gekozen voor de originele oprichters omdat ik veel lovende verhalen heb gehoord. Tijdens deze 2 dagen ben ik van het (meer) toeristische pad afgegaan en heb ik kennis gemaakt met het ‘echte Vietnam’. Een snelle opsomming van wat ik o.a. heb gezien: flower farm, koffiebonen plantage, silk factory, thee plantage, reisvelden, katoen bloemen, dragon fruit plantage, houten- beelden, meubilair, trommel werkplaats, een paar mooie watervallen en red .sand dunes. Daarnaast echt locaal Vietnamees gegeten en ook uitgelegd gekregen wat het is, hoe het gemaakt wordt en hoe je het precies moet eten. Eerste dag super weer gehad, tweede dag helaas 4u lang door de regen gereden alvorens ik in Mui Ne aankwam. Maar het is toch een onvergetelijke reis geworden!

Do 16 t/m Zo 18 november: Mui Ne - Saigon
Omdat deze badplaats last had van regen die afkomstig was van een storm voor de kust ben ik ’s middags alweer in de bus gestapt naar Saigon. In Saigon had ik weer afgesproken met mijn Ierse vrienden waar ik eerder al 2,5 week mee samen had gereisd in Thailand/Laos. Ook heb ik nog even snel 3 Engelse meiden gezien die ik tijdens de jungle trek in Thailand had ontmoet maar die vertrokken een paar uur later alweer naar Cambodia. Veel bijgepraat waardoor het nachtwerk was geworden.
Dag erna het paleis wat rondgelopen en het paleis willen bezoeken maar dat was al dicht. ’s Avonds zijn we naar de bios gegaan naar de nieuwe James Bond. Blijkbaar hebben wij andere humor want bij de zin: ‘officer down’(voor de mensen die hem gezien hebben aan het eind van de treinscene in het begin van de film) moest iedereen keihard lachen behalve alle westerlingen. Daarnaast vertrok ongeveer 60% van de zaal de film 5 tot 10 minuten voor het einde. Vreemd.

Zaterdag werden we om 8u opgehaald voor ons bezoek aan de Cu Chi tunnels die door de Vietcong werden gebruikt in de Vietnam oorlog. Leuke en interessante dagtrip gehad. Hierna poging 2 ondernomen voor het paleis dat nu wel gelukt was. ’s Avonds Arsenal-Fulham gekeken en erna richting het hotel. Totdat ik de 2 Engelse meiden vanuit Dalat tegenkwam die naar een club gingen. Aangezien mijn Ierse vrienden de dag erna om 07u vertrokken is er maar eentje met me meegekomen. Resultaat was dat we om 06:50 terug op de kamer waren en hij gelijk de bus in kon stappen voor een 24-26u durende busrit. Ik heb even wat geslapen en ben om 13u opgestaan om naar het War Museum te gaan dat waarschijnlijk het meest interessante museum is dat ik ooit bezocht heb. Veel beeldmateriaal ondersteund door tekst die me een duidelijk (gruwelijk) beeld hebben gegeven van de oorlog. De term ‘agent orange’ is me nu ook duidelijk. Dit waren aanvallen van de Amerikanen met giftige gassen om de begroeiing te vernietigen zodat de Vietcong zich niet kon verschuilen. Helaas heeft die veel directe slachtoffers gemaakt en ook indirecte wat eenmaal ‘besmet’ zorgt ervoor dat je kinderen het ook zullen krijgen.

Ma 19 t/m Wo 22 november: Phnom Phen
Maandagochtend ben ik me de bus de grens overgestoken naar de hoofdstad van Cambodia. Na een busrit van 6-7u heb ik me door een tuk-tuk driver naar een hotel laten brengen. Dit was nog een hele zoektocht aangezien overal waar hij me heenbracht de tent vol zat of de prijs te hoog was als we hadden afgesproken. ’s Avonds een rondje gelopen langs de rivier dat het restaurant/bar gedeelte was. Hiermee was het ook het meest toeristische deel dat te merken was aan de prijzen. In Cambodia wordt trouwens veel (toeristische plekken) in dollars afgerekend en kun je ook dollars uit de pinautomaat halen.

De dag erna een chauffeur geregeld die me naar de Killingfields heeft gebracht. Het enige wat ik hiervan wist was dat het bestond. Samengevat komt het op het volgende neer. De Rode Khmer heeft tijdens zijn machtsperiode en invoering van het communisme in het land alle (mogelijke) bedreigingen willen uitroeien. Geleerden, leraren, rijken, mensen waarvan verwacht werd dat ze tegen het communisme waren (maar zelfs mensen met een bril) werden opgepakt. Niemand wist waar ze heengingen maar ze werden naar kampen gebracht waar ze om het leven werden gebracht (niet door kogels want deze waren te kostbaar) door bijlen, stokken, hamers, etc. Ze werden allemaal begraven in kuilen die uiteindelijk geleid hebben tot de naam killingfields. Waar ik geweest ben is het meest bekende killingfield waar ongeveer 18.000 mensen (ook baby’s) op brute wijze (bijvoorbeeld baby’s doodslaan tegen een boom) zijn vermoord. Uiteindelijk zijn 3 van de 8 miljoen inwoners vermoord. Erna ben ik ook nog naar de S21 gevangenis geweest waar mensen werden gemarteld. Hier zijn naar schatting 15.000 – 18.000 mensen binnengekomen en er hebben het er maar 7 overleegd. Toen ik vervolgens rondliep kwam ik toevallig de 3 Engelse meiden tegen die ik ook in Saigon nog even snel had gezien. Zij gingen ’s avonds al weg naar Siem Reap en ik pas de dag erna. Maar we hadden wel afgesproken om samen wat dingen te bezichtigen.

Do 23 t/m Zo 25 november: Siem Reap and Angkor Wat
In de ochtend de bus gepakt naar Siem Reap waar ik ’s avonds aankwam. De dag erna heb ik om 5u ’s ochtends al afgesproken met de 3 Engelse meiden omdat we naar de zonsopgang gingen kijken in het tempelcomplex van Angkor Wat. Hier hebben we de hele dag doorgebracht tot 18:30u. Erna nog samen een hapje gaan eten en de dag erna heb ik even een rustdag ingepland. Ik ben alleen even een kijkje gaan nemen bij het War museum en de locale markt. De dag erna ben ik weer naar Angkor geweest om enkele overige tempels te bezoeken. ’s Avonds rustig aan gedaan omdat ik de dag erna weer vroeg opmoest.

Ma 26 t/m Di 27 november: Battambang
Ik had een boottrip naar Batttambang (de meest spectatuclaire route van Cambodja) geboekt waarvan de pick-up om 06u zou zijn. Uiteindelijk kwamen ze pas om 7:15 opdagen maar ben er inmiddels aan gewend geraakt. De boottrip duurde in totaal bijna 8u. Het begon niet al te spannend maar op een gegeven moment kwamen we dan toch in de smalle ‘kanalen’ te varen waarbij de takken je links en rechts om de oren vlogen. Het langs elkaar manoeuvreren met een tegenligger ging uiterst voorzichtig. Erna nog wat mooie foto’s gemaakt vanaf het dak waar ik de laatste 4u van de trip in de zon heb doorgebracht. We waren namelijk met meer mensen als stoelen dus beneden was geen plek meer. Aangekomen in Battambang en onderweg naar mijn hotel heb ik Phil uit Nieuw-Zeeland leren kennen. Hij noemde zichzelf een semi-gepensioneerde van 60 jaar die ieder jaar de kou thuis wilde ontvluchten. Ik heb ’s avonds wat met hem gegeten en de dag erna een tuk-tuk genomen om wat lokale trekpleisters te bezoeken. Hier had zich ook de Duitse Tobias bij aangesloten die de tuk-tuk driver weer ergens had gevonden. Een leuke volle dag gehad (10-19u) waarin we vanalles hebben gezien. Onder andere een rit om een bamboo-train gehad. Er is 1 spoor voor beide richtingen en als je elkaar tegenkomt moet de minst zwaar beladen wagen zijn karretje afbreken, van het spoort halen en de ander langs laten. Helaas voelde ik me niet zo lekker op de terugreis naar ons hotel. We hadden ’s middags wat drank (wijn, brandy, sapje en nog wat) geproefd bij een wijnteler en aangezien het allemaal niet te pruimen was en aan het brandende gevoel in mijn maag denk ik dat misschien de oorzaak is in combinatie met iets anders (vermoeidheid, te weinig gegeten, dag ervoor te lang in de volle zon gezeten). We hadden allemaal hetzelfde gegeten en gedronken die dag en ik was de enige die zich niet lekker voelde. Het was zelfs zo erg dat ik na 2 happen mijn avondeten heb laten staan en naar mijn hotelkamer ben gegaan.

Ik was van plan om de dag erna om 06u de bus naar Bangkok te pakken maar ik wilde even afwachten hoe ik me zou voelen voordat ik aan een 8-10u durende bustrip zou beginnen. Ik voelde me minder slechts als de avond ervoor en dacht dat het reizen wel te doen was. Uiteindelijk heb ik 2 bussen later om 12u genomen.

Wo 28 t/m Za 1 december: Back in Bangkok
Rond 21u was ik weer terug in de stad waar mijn reis 2 maanden geleden begonnen is. Ik ben op tijd naar bed gegaan in de hoop dat ik de dag erna weer helemaal hersteld zou zijn. Heb vandaag namelijk alleen mijn ontbijt gegeten en voor de rest van de dag had ik geen eetlust. Vrijdagochtend voelde ik me een heel stuk beter en dat kwam goed uit want ik moest nog wat dingetjes regelen. Zo kwam ik er al snel achter dat ze hier voor een visum voor Myanmar €60 vragen en ik weet dat dit goedkoper is. Daarom ben ik maar naar de ambassade gegaan om een visum aan te vragen. Hier koste het inderdaad maar de helft. Erna ben ik voor wat paswerk naar de kledingmaker geweest waar ik tijdens mijn vorige bezoek een pak had besteld. Zag er top uit en over 2 weken als ik weer terugkom is alles klaar. Erna had ik afgesproken met Giel, een vriend uit Maastricht die net 2 maanden in Nepal heeft rondgereisd. We hadden al afgesproken om de laatste 2 weken van december en Nieuwjaar samen rond te reizen naar de eilanden in Thailand maar toevallig waren we nu op hetzelfde moment in Bangkok. ’s Avonds even goed de bloemetjes buiten gezet met een mooie stapavond en een bezoekje aan de bekende (maar eigenlijk zeer trieste) ping-pong show.

De dag erna werd ik wakker en voelde me zwaar beroerd. Blijkbaar was ik toch nog niet helemaal hersteld. De hoeveelheid alcohol zal ook niet echt meegewerkt hebben. Heb uiteindelijk het merendeel van de dag op bed gelegen en het koste me veel moeite om ’s middags mijn paspoort met visum op te halen bij de ambassade. Omdat het nogal druk was had ik ipv een taxi of een tuk-tuk gekozen voor een motorbiketaxi. Dat was een hele ervaring met de meeste bijna doodsmomenten in 50 minuten. Het was nogal wat pas en meetwerk tussen het andere verkeer maar we hebben maar 1* stil gestaan de hele rit. Voor de rest was hij niet te stoppen. Maar hij heeft me heelhuids thuisgebracht. Erna ben ik maar weer terug naar de kamer gegaan. ’s Avonds kwam Giel wat bekende tegen en toen zijn we met hun meegegaan naar de skybar waar Hangover 2 is opgenomen. Echt een geweldig uitzicht! Was wel een hele sjieke bedoeling daar.

Zaterdag zijn we eerst ’s ochtend naar het postkantoor gegaan (eerste pakketje naar huis is verstuurd) en vervolgens hebben we een paar uurtjes rondgelopen ondanks dat ik me nog niet helemaal top voelde. Heb weer niet veel kunnen eten maar al meer als gister (1½ Mc Flurry en 1 snicker). Rest van de avond rustig aan gedaan.

Zo 2 december: Yangon, Myanmar!
Ondanks dat ik nog niet helemaal beter ben heb ik voor vandaag toch een vlucht geboekt naar Yangon, waar ik vanmiddag ben aangekomen. Ik blijf bijna 2,5 week in Myanmar voordat ik weer in Bangkok terugkom om met Giel samen naar de eilanden af te reizen. Heb goede verhalen over Myanmar gehoord dus ben benieuw hoe ik het ga vinden.


ps - internet is hier overal zo traag dat ik het nu pas kan plaatsen en met wat geluk volgen de foto's snel.

  • 13 December 2012 - 20:55

    Viooltje:

    Hi Richard, het ziet er weer allemaal smakelijk uit, de foto's. schitterend hoor. Maar jij, hoe voel je je ondertussen? weer opgeknapt inmiddels of sputtert je maag nog altijd? Alleen witte rijst eten doet soms goed. Hier is het ijzig koud, met veel plezier kijk ik dan ook naar je prachtige zonnige foto's. Hoe ga je Kerst vieren en oud/nieuw ...... ??? Amuseer je nog en geniet nog lekker; o ja, nieuwtje; Peggy gaat trouwen. Angelo heeft Peggel op de markt in Brussel ten huwelijk gevraagd. leuk hè ;) !!! Knuffie XXX

  • 15 December 2012 - 09:14

    Walther Muurmans:

    Hè Richard, als ik zo je verhalen lees ben ik jaloers op je. Ook de verhalen die niet op het internet staan hoor ik graag zodra je terug bent. Geniet ervan en als je een keer goede wifi verbinding hebt kunnen we eens face-timen.

    Groetjes

    Walther

  • 16 December 2012 - 18:33

    Ria En Ger :

    Heej Richard,
    Alweer een pracht verhaal van je, al die fantastische belevenissen daar he.
    We hopen wel dat je je intussen toch weer wat beter voelt , hoor. Het zal misschien toch
    wel hoofdzakelijk wat oververmoeidheid zijn, in combinatie met vanalles. Onderschat het maar niet, en doe even wat rustig aan.... (ha, ha, het is maar een goed bedoeld advies van die peettante van je hoor!!).
    Wel ook fijn dat je dat al geregeld hebt voor kerst en nieuwjaar , lijkt dat daar ook zo te gaan als hier in Europa ? Enfin, dat zul je nu eens kunnen gaan meemaken , he.
    Alweer hééél veel groeten oet Segietere, en amuseer je !!!!!!!!!!



  • 26 December 2012 - 10:58

    Peter En Yvonne Geijselaers:

    Hallo Richard!

    Wat een belevenissen!
    En wij hier maar zitten met al die regen....
    We willen je in elk geval mooie kerstdagen toewensen en een fantastisch Nieuw Jaar!

    Het ga je goed en genieten zien we dat je doet!!!!
    Liefs uit Welsden,Peter en Yvonne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 24 Sept. 2012
Verslag gelezen: 578
Totaal aantal bezoekers 23578

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 30 April 2013

Backpacken in Zuid-Oost Azië!

Landen bezocht: