The Islands on the East of Thailand - Reisverslag uit Ko Phi Phi Don, Thailand van Richard Marx - WaarBenJij.nu The Islands on the East of Thailand - Reisverslag uit Ko Phi Phi Don, Thailand van Richard Marx - WaarBenJij.nu

The Islands on the East of Thailand

Door: richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

06 Januari 2013 | Thailand, Ko Phi Phi Don

Voor de derde keer terug in Bangkok en Thailand. Deze keer gaan we zuidwaarts naar de eilanden waar ik al een tijdje naar uit heb gekeken. Eerst voor 2 weken naar de oostkust en later 2 weken naar de westkust voordat mijn visa is verlopen.

Wo 19 t/m Do 20 december: Back in Bangkok ... for the last time
Aangekomen in Bangkok na mijn vlucht vanuit Myanmar werd ik snel weer herenigd met Giel. We hadden ’s avonds een verstandige avond gepland met een bezoek aan de bios. We hadden een VIP zaal waar alle stoelen los stonden, achteruit geklapt konden worden en voorzien van een dekentje (we hebben een tweede erbij moeten pakken vanwege de airco). Voordat de film begon kregen we een propaganda filmpje te zien van de Koninklijke familie waarbij ons verzocht werd om op te staan. Grappig. Na de bios nog eentje gaan drinken … en vervolgens nog een. Toen ook nog maar even een kijkje gaan nemen in de club en opeens was het 04u. Mooie avond en afsluiter van Bangkok.

De dag erna heb ik in de avond de nachtbus-ferry combinatie naar Koh Tao gepakt (en weer bekenden tegengekomen die ik Vietnam, Dalat had ontmoet) en Giel ging naar Myanmar voor een visumrun.

Vr 21 t/m Vr 28 december: Koh Tao, dive Island
In Koh Tao had ik toch nog vrij snel een fijne bungalow gevonden waar Giel een paar uur later ook was aangekomen. ’s Middags uiteraard een duik genomen in de zee en op het strand gelegen. Not a bad place at all! Hier begon ons ritueel van het bekijken van de zonsondergang met een ‘fleske beer, tuutsje chips (of neutjes)’. In de avond even kennis gemaakt met de relaxe en leuke strandsfeer. En uiteraard even een leuk feestje meegepakt.

De dag erna hebben we wat uitgeslapen en zijn we erna naar het strand gegaan om een beetje te chillen. Dit is niet zo heel lastig op zo een locatie (en als je om 5u in bed bent gekomen).

Zondag hebben we een motorbike gehuurd om wat rond het eiland te rijden naar verschillende stranden en viewpoints. We hebben ons wel eerst even georiënteerd op onze duikplannen. We wilden eigenlijk gaan duiken met een zuurstoftank. Maar nadat we met wat mensen hadden gesproken en de voor- en nadelen tegen elkaar hadden weggestreept hebben we toch gekozen voor een andere variant namelijk ‘Freediving’. Hier starten we morgen mee dus hierover straks meer. Onze motorbikes waren 100cc en we kwamen er vrij snel achter waarom. Gelukkig hadden we ieder een eigen motorbike want anders had iemand geregeld moeten afstappen en een vervelend stukje bergop moeten lopen. Een deel van de wegen waren niet voor beginnende bestuurders bedoeld en waren geregeld uitdagend te noemen. We hebben wel leuke en mooie plekken gezien. De spannendste was wel Mango Bay. Na een uitdagende weg moesten we het laatste stukje lopen. Aangekomen bij de baai kwamen we erachter dat het strand alleen zwemmend te bereiken was … of klimmend via grote rotsen. Dit hebben we gedaan en dat was wel leuk. Het strand was echt mooi met helder water en we hadden honderden vissen om ons een als we 2 tot 3 meter in het water stapte. Helaas waren de rotsen te heftig om terug te klimmen en de boottaxi’s wilde ons om een vage reden niet brengen. Dus maar aan de wandel gegaan door het bos. ’s Avonds weer van de zonsondergang genoten.

Freediven!
We hadden gekozen voor freediven omdat je hierbij kunt duiken zonder behulp van zuurstofflessen. Ze leren je dmv ademhalingstechnieken je adem in te houden die (bij geregelde training) kan oplopen tot +4/5 minuten. Bij level 1 (wat wij hadden gekozen) mag je daarnaast tot max. 20m diepte duiken. Na een kleine training en uitleg kwam ik al tot 1:54 minuut met ademinhouden. Ik had niet verwacht dat dit mogelijk was voor mij. Erna het water ingegaan en helaas hadden we wat pech met het weer wat de zee was erg onrustig en het zicht niet zo goed als normaal. De aangeleerde ademhalings- en zwemtechniek ging best prima. Alleen had ik (en Giel ook) last van de druk in onze oren. Normaal moet je dit vrij simpel kunnen oplossen door ze te ‘equalizen’ maar dit wilde niet lukken. Hierdoor helaas niet dieper kunnen gaan als 4m. Toen we klaar waren was het kerstavond. We hebben ons getrakteerd op een lekker ‘traditionele’ kerstmaaltijd namelijk … BBQ. Erna nog een biertje gepakt en onderweg naar de 7/11 (supermarkt) voor ons dessert kwamen we een bordje tegen met ‘free BBQ’. Met nog twee biertjes (tegen het advies van de instructeur in) en twee stokjes werden we bijna verleid om langer te blijven maar we zijn verstandig geweest.

De dag erna onze tweede en laatste dag van freediven. Ik had een kleine verstopping in mijn neus/keel/hoofd wat ik gelijk merkte bij de ademhalingstraining. Ondanks dit heb ik mijn PR toch weten te verbeteren naar 2:21 min. Erna met duiken was het probleem met de druk helaas niet verdwenen maar ben ik nog wel een klein beetje dieper kunnen gaan namelijk tot 7m. Dit kan er ook mee te maken hebben dat ik een reddingsduik moest uitvoeren op een vrouwelijke instructrice. Het was een mooie en leerzame ervaring die ik zelf nog veel kan toepassen tijdens het snorkelen. Ik baal wel echt dat ik problemen met mijn oren had want met de adem had ik de 20m wel kunnen reddenTijdens het duiken hadden we twee Nederlanders (Maarten en Stan) leren kennen waar we ’s avonds nog mee hebben afgesproken. Wij hebben eerste kerstdag gevierd met een feestje on the beach tot een uurtje of 3.

De dag erna een beetje uitgerust en weer een motorbike gehuurd voor wat stranden aan de zuidkust. Erna nog een poging gedaan om met de hele familie te skypen die samen waren voor kerstmis maar door een slechte internetverbinding hebben we die sessie helaas vrij snel moeten staken. In de avond hebben we eer een traditionele kerstmaaltijd gegeten met ‘all you can eat pizza’. Binnen iets meer als een uur 7 slices wat gelijk staat aan 2 hele pizza’s hebben we een mooie prestatie neergezet. ’s Avonds met Maarten en Stan samen naar the Castle party geweest tot laat.

Donderdag de boot gepakt naar Nang Yuan. Het wordt een van de mooiste plekken ter wereld genoemd en daar kon ik wel inkomen. Een prachtig viewpoint liet ons een geweldig uitzicht zien. Erna nog gechilled en gesnorkeld. ’s Avonds The Hangover part 2 gekeken en nu vielen me veel bekende dingen op omdat ik in Thailand ben (geweest). Skybar in the movie … been there!

Vr 28 dec t/m do 3 jan: Koh Phanang, Fullmoonparty!
Op vrijdag hebben we in de ochtend de ferry gepakt naar Koh Phanang waar ’s avonds de wereldbekende fullmoonparty’s worden gehouden. Het begon met alleen op feest tijdens volle maan maar inmiddels is het zo uitgebreid dat er bijna iedere dag wel ergens een feestje is. Maar aangezien het echt de piek van het high-season is en een fullmoon en NYE binnen 3 dagen zijn is dit waarschijnlijk de drukste van het jaar. Er komen duizenden mensen naar de fullmoonparty. We hadden een maand geleden een bungalow geboekt die nu opeens vol bleek te zijn. We werden naar een andere gebracht maar hebben uiteindelijk zelf een nieuwe gevonden die beter en goedkoper was. Ook het betaalde geld weer teruggekregen. In de avond afgesproken met 2 Nederlandse meiden (Elles en Robin) die Giel had leren kennen in noord Thailand. Samen gegeten en toen naar de fullmoonparty. Het was echt een geweldig feestje. Glow in de dark verf en kleding, duizenden feestende mensen, veel beachclubs met muziek op het strand, emmers (buckets) gevuld met gemixte sterke drank en de zee (die vol gepist werd door iedereen) op de achtergrond. Daarnaast maakte Giel en ik de blits met onze horloges die we gekocht hadden in Bangkok. Alles was onder controle maar rond 6u ben ik toch mijn HTC telefoon (enige simlockvrije telefoon die ik bij me had) kwijtgeraakt. Uiteindelijk hebben we rond 8u het bloedhete strand verlaten en lagen we om 9u in bed. Helaas was ik om 1u alweer wakker maar we hebben de rest van de dag niet veel gedaan.

Zondag hebben we motorbike gehuurd en hebben we wat rondgereden en naar een strand geweest. Hier hadden we afgesproken met bekende van Giel die ook weer roots hadden in Maastricht en Eijsden. Je komt ze overal tegen.

De dag erna, de 31e, kwam een andere vriend uit Maastricht (Rick) voor een paar dagen langs om samen met ons Nieuwjaar te vieren. Na enigszins bijgepraat te hebben zijn we even gaan rusten voor de heftige avond die eraan zat te komen. Samen met Maarten, Stan, Elles en Robin hebben we ’s avonds samen gegeten en richting het fullmoonstrand gegaan. Het was drukker als normaal waardoor we uiteindelijk pas om 23:50 aankwamen op het strand. Wel nog net op tijd om een meesterlijke vuurwerkshow te zien. Weer gingen alle remmen los maar deze keer nog iets langer. Na de zonsopgang stonden we op het strand te dansen tot 9:30 (welliswaar in de lichte regen) toen de muziek ermee ophield. Om 11u gingen de oogjes dicht.

En om 14u gingen ze alweer open. Heb maar een serie gekeken op de laptop en na het avondeten (of is het ontbijt?) hebben we nog een film gekeken voordat we gingen slapen.

Woensdag hebben we een lekkere stranddag ervan gemaakt met in de avond een afscheids zonsondergang met ‘fleskes beer, tuutsjes chips’. En we zijn als knallende afsluiter nog naar een Waterfallparty geweest die ook echt de moeite waard was. Wederom een lang(zame) taxirit terug gehad waardoor we nu (netjes) rond 4u gingen slapen.

Zoals het echte mannen betaamd zijn we om 9:15 opgestaan en hebben we ons klaar gemaakt voor ons vertrek. Ik heb trouwens ook een nieuwe simlockvrij gsm gekocht met een Thais nummer (0066 915297976). Mijn oud nummer kan ik nu niet meer zo vaak checken. Aangekomen op de pier hadden we allemaal dezelfde boot richting het vaste land. Daar splitste onze wegen zich aangezien Giel en Rick naar Bangkok gingen en ik naar Krabi (de westkust van Thailand). Het was echt gezellig geweest met de mannen en we hebben een paar goede feesten gehad. Met Gielke heb ik wat langer gereisd dus ik zal nu een nieuwe partner moeten vinden voor de zonsondergang met een ‘fleske beer, tuutsje chips’. We had a good time, thanks for that!
Aangekomen in Krabi bleek ik inderdaad in de piek van het high season te zitten want heb bijna een uurtje rondgelopen voor een guesthouse aangezien alles vol of te duur was.

Vr 4 januari: Koh Phi Phi
Vandaag ben ik vertrokken naar Koh Phi Phi dat ook bekend staat als een van de mooiste eilanden ter wereld. Kijk de film ‘The Beach’ van Leonardo Di Caprio en zie wat ik ga zien. Ik heb hier weer afgesproken met Maarten en Stan die een Catamaran hebben gehuurd voor een paar dagen. Een planning hebben we nog niet dus we moeten even kijken hoe lang we samen gaan Island-hoppen.

Review 2012
Ik heb de beste maanden van mijn leven net achter de rug maar dit zet ik gelukkig voort in 2013. Ik ben in 5 landen in Zuid-Oost Azië geweest en heb er nog een stuk of 5 voor de boeg. Ik heb al ontelbare mensen ontmoet en vrienden gemaakt uit verschillende landen. De vreemdste kerst ooit heb ik meegemaakt maar ook geweldige feestjes die ik thuis niet kan hebben. Ik heb geweldig mooie plekken gezien en ervaringen meegemaakt. Kortom de beste beslissing ooit om te gaan reizen. Daarnaast vergeet ik bijna dat ik ook (eindelijk) mijn thesis heb ingeleverd met een mooie 8 waardoor ik afgestudeerd ben aan de Universiteit.

2012 was the beginning of my travelling, 2013 will be the year of more travelling!

PS – ik heb nog een nieuw land aan mijn origineel landenrijtje toegevoegd. Ik zal sowieso in maart en april naar Nieuw-Zeeland gaan (en misschien ook nog naar de Filipijnen). Gewoen umdat ut kin!

  • 06 Januari 2013 - 13:38

    Mi-ja Piters:

    Allereeerst van harte proficiat met je afstuderen,prachtig punt! Verder alle goeds voor 2013,wat zal jij 't moeilijk krijgen als je straks weer in dit kikkerlandje terugkeert na al die overweldigende ervaringen.Nog maar niet aan denken en maar gauw weer genieten.Doen wij ook van al je verhalen.Fijn dat alles zo goed gaat ! Tot mails, mails.

  • 09 Januari 2013 - 14:57

    Romain Houten:

    Goed bezig kerel, gefeliciteerd met je Afstuderen !! Toppie, blijf nog lekker even reizen!!
    Zelf vond ik Koh Toa helemaal geweldig !!

    Grtz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 24 Sept. 2012
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 23585

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 30 April 2013

Backpacken in Zuid-Oost Azië!

Landen bezocht: