Malaysia: Food, Rehab, CS & Mt. Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Richard Marx - WaarBenJij.nu Malaysia: Food, Rehab, CS & Mt. Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Richard Marx - WaarBenJij.nu

Malaysia: Food, Rehab, CS & Mt. Kinabalu

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

08 Februari 2013 | Maleisië, Kota Kinabalu

We zijn weer 3 weken verder en in tegenstelling tot wat ik vorige keer had verteld (4 weken in Maleisië en alles op ’t gemakske) verlaat ik Maleisië morgen alweer. Ik kreeg opeens het idee in mijn hoofd om naar Hong Kong te gaan en daar 2 bekende gezichten vanuit Maastricht te ontmoeten. Aangezien het ook nog eens Chinees Nieuwjaar eens in die periode had ik zoiets van … nu we er toch zijn gaan we er ook maar gewoon heen. Daarom heb ik helaas toch iets sneller Maleisië moeten doorreizen. Maar er is een redelijk kans dat ik over een tijdje nog een paar dagen terugkom i.v.m. het doorreizen naar Nieuw-Zeeland.

Do 17 & Vr 18 jan: Pulau Langkawi
Donderdagavond aangekomen vanuit Thailand heb ik snel een guesthouse opgezocht en ben ik na een hapje op tijd naar bed gegaan. Een ontzettend comfortabel matrasje dat ik wel nodig had na een harde matras in een tent! Aangezien het hier weer 1u later is als ik gewend was betekend het ook dat het een uurtje later donker wordt wat wel echt relax is. Tenminste licht tot 19:30. Ik heb in Langkawi eigenlijk veel gechilled om weer even op adem te komen en een reisplanning voor Maleisië te bedenken omdat ik dit nog niet had gedaan. Ik had veel uit te zoeken dus de tijd vloog voorbij.

Za 19 t/m Ma 21 jan: Pulau Penang/Georgetown
In de vroege middag heb ik de bus-boot combi naar het eiland Penang gepakt waar ik ’s avonds aankwam in het plekje Georgetown. Het staat hier bekend om zijn goede en goedkope eten en uiteraard heb ik dit uitbundig getest. Het eten in Maleisië is echt heerlijk en daarnaast een dikke plus vanwege … de grotere porties :D. De dag erna heb ik ’s ochtends een rondje door het centrum gemaakt met de benenwagen. In het begin van de middag was ik alweer terug en onderweg was ik op het idee gekomen om naar de bios te gaan. Uiteindelijk ben ik alleen (wat ik thuis dus nooit zou doen) naar The Hobbit gegaan. De bussen rijden hier rond zonder echte tijdschema’s dus ik kwam iets te laat bij de film binnen. Maandag een scootertje gehuurd en de omgeving van Georgetown verkend wat wel leuk was.

Di 22 t/m Do 24 jan: Cameron Highlands
Dinsdagochtend een mini-van naar de Cameron Highlands gepakt dat bekend staat als een echt wandelgebied in de bergen. We warenzo laat aangekomen dat er ’s middags niet veel te wandelen viel omdat het al bijna donker was. De ochtend erna vertrok om half 9 een dagtripje die ons (Zweeds meisje en Koreaanse/Amerikaanse vrouw van de mini-van en 3 andere jongens) o.a. naar een theeplantage, top van de berg, mossy forrest en butterfly/flower farm zou brengen met een kleine trekking op de terugweg. Een mooie omgeving tussen de bergen met bijna overal waar je keek theeplantages . Helaas (of net gelukkig) begon het net voordat we aan de trekking wilde beginnen te regenen en aangezien de meesten geen goed schoeisel aanhadden zijn we maar gaan liften om thuis te komen. Toen ik onder de douche stond was ik verbaasd dat ik warm had. Vervolgens ging ik nadenken en kwam ik tot de conclusie dat dit mijn eerste warme douche in 2 maanden(!) was. ’s Avonds samen gegeten en een blikje bier gedronken. Ik had trouwens besloten om zo min mogelijk bier te drinken om de afgelopen maanden te compenseren (en een beetje omdat het bier hier even/duurder is als thuis). Uiteindelijk is dit mijn enige blikje in heel Maleisië geweest!! Beetje zielig dat ik daar trots op moet zijn maar enfin.
De dag erna samen met het Zweeds meisje (helaas geen stereotype) een pittige wandeling gemaakt waarbij we onderweg 2 Fransen tegenkwamen. Op de terugweg kregen we een tropische regenbui over ons heen maar omdat we de bus moesten halen zijn we hier gewoon doorheen gelopen. Om 2u hebben we de bus naar Kuala Lumpur (KL) gepakt waar het helaas ook regende.

Vr 25 t/m Zo 27 jan: Kuala Lumpur and Thaipusam
In de ochtend vroeg opgestaan om naar de bekende Petronas Twin Towers te gaan omdat we hadden begrepen dat de eerste 1000 toegangskaarten gratis waren. Helaas zijn ze daar 2 jaar geleden mee gestopt en moesten we de volle mep betalen. We wisten nog een andere toren die iets hoger was en ook nog goedkoper. Mede door het slechte weer op dat moment hadden we besloten om hier een kijkje te gaan nemen. Uiteindelijk zijn we de KL Tower in geweest tot 276m hoogte. Gelukkig klaarde het net op waardoor we toch nog een goed uitzicht hadden. De rest van de dag de stad en wat shoppingmalls (die echt gigantisch groot en luxe zijn) verkend. In de avond begon bij ons guesthouse in de straat de’processie’ vanuit de belangrijkste Hindu tempel in de stad vanwege het Thaipusam festival. De tocht duurt enkele uren en eindigt in de Batu Caves dat 13km buiten KL ligt. Zaterdag heb ik weer de wandelteenslippers aangetrokken en een vogelpark (je moet toch wat) en een moskee (omdat het toch gratis was) bezocht.
De dag erna, zondag, was dan eindelijk de officiële dag voor het Thaipusam festival. Naar verwachting kwamen rond deze dag een miljoen mensen kijken en deelnemen. Op het station sprak een Hindu vrouw me aan met de vraag of ik hun wilde volgen zodat ik de ceremonie van begin tot eind kon zien. Een super aardig aanbod waar ik ook op ben ingegaan. Het begon met een offer, wassen, stuk lopen en uiteindelijk de 272 treden omhoog de grot in. Geweldig festival waarbij mensen zich ook laten piercen met naalden, haken en deze soms aan een kar vastmaken. Bizar om te zien! Uiteindelijk met de familie nog samen gegeten als enige niet-local tussen honderden locals. Ik at net wel als hun met mijn handen dus misschien viel het wel niet op.

Ma 28 t/m Wo 30 jan: Melakka
In de late ochtend de bus naar Melakka gepakt waar ik eind van de middag aankwam. De dag erna heb ik de toerist uitgehangen waarbij ik op veel plekken Nederlandse invloeden herkenden. Melakka is namelijk 150 jaar in handen geweest van de Nederlandse VOC. Eigenlijk een hele grote stad maar met een klein historisch stadscentrum dat een gezellige uitstraling heeft. Heb hier weer wat wandelingetjes gemaakt.

Do 31 jan t/m Vr 1 feb: KL again
In de ochtend de bus terug naar KL gepakt waar ik 3u later aankwam. Ik had een lunchafspraak gemaakt met iemand via de website van Couchsurfing (CS). Deze site is opgezet om reizende mensen met elkaar in contact te brengen en omdat ik er veel positieve verhalen over had gehoord wilde ik het eens proberen. Meestal is het de bedoeling dat iemand zijn ‘couch’ beschikbaar stelt zodat je kunt overnachten bij deze persoon maar vaak spreek je ook gewoon iets af. Vorige keer in KL hadden we eigenlijk al afgesproken maar was uiteindelijk niks van terecht gekomen. Nu had ik een lunch afspraak met Aida wat wel gezellig was. Erna een flink pakketje met spullen naar huis gestuurd zodat mijn tas weer wat minder zwaar zou zijn. Omdat het een feestdag was was dit een van de weinige postkantoren die de deuren geopend had waardoor het nogal druk was. Ik had een vlucht te halen dus het was nogal haasten. Uiteindelijk op tijd op het vliegveld van Kota Kinabalu (KK) op Borneo aangekomen waar ik werd opgepikt door Cherrie die ik via CS had gevraagd om een slaapplek. (Ik kan het trouwens ook niet helpen dat het toevallig 2* een vrouw was.)

Za 2 feb: Kota Kinabalu
In de ochtend samen met Cherrie ontbeten en toen zij is gaan werken heb ik de stad wat verkend. In de loop van de dag werd ik weer opgepikt en ’s avonds hebben we samen gegeten. We hebben wat leuke en interessante gesprekken gehad. De dag erna werd ik om 06:15 opgepikt door de taxi wat Cherrie niet erg vond. Denk niet dat we in NL hetzelfde zouden zeggen.

Zo 3 & Ma 4 feb: The climb of Mt. Kinabalu!
Beginnen op 1.866m om vervolgens via een pad 6km later op een hoogte van 3.270m uit te komen. Hier overnachten, om 01:15 opstaan, ‘ontbijten’ en vervolgens starten aan de laatste donkere 2,7km om de top op 4.095,2m te bereiken voordat de zonsopgang begint. Als het magische moment geweest is loop je de 8,7km weer omlaag. Dit is wat ik gedaan heb en het was echt AMAZING! Onbeschrijfelijk hoe geweldig het uitzicht was en gelukkig hadden we mazzel met het weer. De 1e avond zagen we de zon ondergaan terwijl wij boven de wolken zaten. Een paar uur later zagen we van een nog grotere hoogte het eerste zonlicht verschijnen aan de horizon.
Ik heb deze tocht samen afgelegd met 3 anderen (Maleisische jongen en een Australische jongen met zijn vriendin) bij wie ik in de groep was ingedeeld. Zij kenden elkaar van school in Australië. Helaas was het looptempo iets aan de lage kant voor mij (de rest had korte beentjes) waardoor het eigenlijk alleen maar zwaarder voor me werd. Vooral de weg omlaag wilde ik zo snel mogelijk beneden zijn maar dat ging dus niet. Maar het waren wel echt gezellige mensen. Al met al een pittigere klim als dat ik verwacht had.
Erna de bus gepakt richting Sandakan wat een hele opeenstapeling van problemen bleek te zijn. Ik bespaar het jullie. Ik was uiteindelijk blij dat ik na 23,5u en een flinke wandeling eindelijk kon gaan slapen.

Di 5 t/m Do 7 feb: Sukau wildlife rivercruise
Toen ik wakker werd deden mijn benen meer dan gemiddeld zeer. Spierpijn die ik nog nooit in die mate had ervaren. Maar het gaf gelukkig wel voldoening en het was het zeker weten waard! Na wat belletjes gepleegd te hebben werd ik een paar uur later opgehaald om richting de (hou je vast) Kinabatangan rivier te gaan. Dit is de langste rivier van Borneo die dwars door het oerwoud stroomt. De toeristische hotspot wilde ik vermijden dus daarom ben ik naar Sukau gegaan. Van 4-6u was onze eerste cruise waarbij we na een tijdje wat wildlife gespot hadden. Veel vogels, een slang, grote hagedis en een paar verschillende apen. Een van de aapsoorten (met de dikke neus) komt alleen nog maar op Borneo voor dus dat was wel speciaal. De dag erna nog een sunrise cruise gedaan van 6-8u waarbij ik hoopte om olifanten of orang oetan te zien want die heb je hier ook. Helaas heb ik deze niet gezien waardoor ik beetje teleurgesteld was. Maar je moet geluk hebben want de dag voor ons had een Nederlands koppel wel 2 olifanten en een orant oetan gezien. De rest van de dag besteed aan het uitvogelen van tickets en informatie over Nieuw-Zeeland. De dag erna ging het busje weer terug naar KK.

Vr 8 & (de ochtend van) 9 feb: from KK to HK (Hong Kong)
Wederom de dag besteed aan het uitzoeken van tickets, vertrekdata en routes. Het afstemmen van Mitchell en mijn wensen en planning maakt het ingewikkeld als verwacht. Maar we zijn nu wel heel dicht bij. Binnen korte tijd liggen de tickets vast en hoeven we ons hier niet meer druk om te maken. Met het vastleggen van een ticket naar Nederland komt het einde langzaamaan in zicht.

Maar we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet! Nu nog even genieten en vannacht vliegt deze jongen om 06:20u (waarom zo vroeg? Omdat het goedkoop is) naar Hong Kong. Overdag heb ik nog een paar uurtjes vrij en vanaf ’s avonds kan ik weer 6 dagen Mestreechs praoten. Ik heb hoge verwachtingen van het Chinese Nieuwjaar dat daar gevierd wordt. Hoop dat de verwachtingen waargemaakt kunnen worden.

  • 17 Februari 2013 - 12:31

    Ger Stallenberg:

    Hoi Richard,

    Ben je in april toevallig nog in Bangkok? Ik ben er zelf vanaf de 7e t/m de 12e.

    Groet, Ger

  • 17 Februari 2013 - 15:38

    Richard Marx:

    Nee, Ger. Komende maand Indonesië, dan paar dagen Maleisië, 2 dagen Singapore en dan 6 weken Nieuw-Zeeland totdat ik naar huis kom in mei. Jammer dat het er dan toch niet meer van gaat komen. Maar ging jij nou ook geregeld naar Hong Kong of was dat een andere stad in het oosten?

    Gr Richard!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 24 Sept. 2012
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 23588

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 30 April 2013

Backpacken in Zuid-Oost Azië!

Landen bezocht: