Lombok, Bali, Maleisië & final SEA stop Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Richard Marx - WaarBenJij.nu Lombok, Bali, Maleisië & final SEA stop Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Richard Marx - WaarBenJij.nu

Lombok, Bali, Maleisië & final SEA stop Singapore

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

23 Maart 2013 | Singapore, Singapore

Mijn laatste reisverslag wat betreft Zuidoost Azië. In de laatste 2,5 week heb ik laatste deel van mijn Indonesië reis afgelegd, ben ik voor een paar dagen wederom naar Maleisië gegaan en mijn allerlaatste bezoekje in Zuidoost Azië sluit ik af in Singapore.

Di 5 t/m Do 7 maart: Lombok, Surfing Kuta
Na enkele vluchten ben ik in een paar uur tijd vanuit Flores via Bali in Lombok geland. Hier heb ik een taxi gedeeld met 2 Duitsers naar het plekje Kuta in het zuiden van Lombok. Er is een plekje met dezelfde naam op Bali (waarover later meer) maar deze plekken zijn totaal niet te vergelijken. Kuta, Lombok is een heel relaxed klein dorpje waar veel surfers heen komen vanwege de vele goede surflocaties. Uiteraard heb ik me er mijn eerste volledige dag ook aan gewaagd. De omstandigheden waren iets lastiger als in Java; meer wind, hogere golven, meer mensen en we moesten met een boot naar de spot ipv lopend vanaf het strand. Maar het heeft me wel bevestigd dat als je écht wilt leren surfen dat je 1 tot 2 weken gewoon iedere dag een paar uur op een surfbord moet staan. Het vergt nogal wat oefenuurtjes. Vandaag was helaas niet zo een mooi weer (ik had op beter gehoopt na Flores maar helaas) dus ’s middags heb ik niet veel meer ondernomen.

De dag erna bijtijds opgestaan en met de motorbike richting westen gereden om wat stranden te bezoeken. Helaas had ik binnen 3km al een platte band. Gelukkig had ik vrij snel een reparatie mogelijkheid gevonden dus na een klein half uurtje kon ik weer op pad. Onderweg werd ik nog getrakteerd op een echte moesson regenbui waarbij schuilen onder de boom helemaal niks hielp. Onderweg klaarde het op en werd het uiteindelijk zelfs prachtig weer. Toch was het niet helemaal mijn dag want opeens was de benzine op en moest ik een paar honderd meter lopen om benzine te halen. Aghjeh er zijn ergere dingen in het leven.

Vr 8 t/m Di 12 maart: THE Gili Islands ... heaven on earth
‘s Ochtends vroeg het busje richting te Gili Islands gepakt dat ten noord-westen van Lombok ligt. Dit is een eilandengroep van 3 eilanden (Gili Air, Gili Meno en Gili Trawangan). Ik ging naar Trawangan. Na een paar uurtjes reizen kwam ik dan eindelijk aan op de plek waar ik al zoveel goede verhalen over had gehoord. Ik ben vrij snel naar het strand gegaan en het was prachtig wit zand met helderblauw water waarbij je binnen een paar meter bij het koraal zat. Nogal toeristisch maar doordat het niet zo druk was was het helemaal niet erg. Echt een superfijn plekje om even wat verloren zonuurtjes in te halen.

De tweede dag heb ik in de ochtend een snorkeltrip gemaakt waarbij we op 3 plekken rondom de eilanden gingen snorkelen. Ik was de geluksvogel die als eerste een schildpad had gespot. Na een professionele duik heb ik een stukje naast hem gezwommen wat wel heel vet was. Op de tweede plek hebben we er nog een stuk of 5 gezien. Daarnaast was het water super helder, veel mooie vissen gezien alleen was het koraal op veel plekken beschadigd/dood. Ik wilde eigenlijk de volgende dag vertrekken maar dit was de ‘stilte dag’ in Bali. Dit houdt in dat er de hele dag geen stroom en transport is, alle winkels zijn gesloten en er mag geen verkeer of mensen over straat. Dus ik was ‘verplicht’ om nog 2 dagen te blijven.

Maandag had ik tijdens de lunch een Zweedse en Engelse jongen leren kennen. We hebben ’s middags wat op het strand gechilled (lees: bier gedronken) en ’s avonds zijn we naar een feestje gegaan. Alle mensen/toeristen van Bali komen rond deze dag naar Gili om te feesten.
Dinsdag was het toch een beetje zwaar in de ochtend dus heb me maar beperkt tot liggen in de schaduw en zwemmen in de zee. In de middag weer met de jongens afgesproken en wat gesnorkeld voor het strand. En ik had weer een turtle gezien! ’s Avonds hebben we bij de reggae bar wat rondgehangen en gedronken. Waarbij we nog gezelschap hadden gekregen van de locale dorpsgek die vol op de magic mushroom shakes zat als je het mij vraagt. Alhoewel er nog geregeld de doodstraf wordt uitgedeeld voor het bezit van drugs in Indonesië wordt het op de Gili eilanden en Kuta/Bali area gedoogd. Je krijgt de shakes gewoon in sommige kroegen wat wel vreemd is. Vond het tegen 2u wel mooi geweest omdat ik de dag erna weer vroeg moest vertrekken.

Wo 13 t/m Vr 15 maart: Bali, Ubud
Om 7u ging het wekkertje alweer en na het ontbijt heb ik bij de haven gewacht op de boot richting het vasteland. Via een hele omweg (ferry, bus, ferry, bus) kwam ik uiteindelijk 10u later in Ubud aan. Heb een avondmaaltijd gepakt en een verkenningsrondje gemaakt door het plekje om vervolgens lekker bij te slapen.
De dag erna na een goede nachtrust vol goede moed uit bed gestapt en met de motorbike op pad gegaan om wat omringende dorpen met mooie uitzichten te bezoeken. Ik kwam al vrij snel aan in een plekje dat inderdaad prachtige uitzichten van rijstvelden had te bieden. Er is nog een incidentje geweest waar ik nu te weinig plek voor heb om dat toe te lichten maar laten we het ermaar op houden dat de camera in het rijstveld gevallen is waardoor ik even ongerust was dat die stuk was. Ben erna gelijk hem gaan schoonmaken/drogen voor zover dat mogelijk was en hopen op het beste. De rest van de middag nog wat rondgetourd en wat leesboekjes gekocht. In de avond nog een Balinese massage gepakt aangezien het nu nog goedkoop kon.

De volgende dag had ik dan eindelijk mijn kookcursus. Ik wilde dit al veel eerder ergens in Azië doen maar het is er nooit van gekomen. Laatste kans en die heb ik gegrepen! In de ochtend naar de markt gegaan waarbij we wat uitleg hebben gekregen en vervolgens hebben we samen een aantal gerechten gemaakt. Lekker, gezellig en gelukkig was ik met 5 vrouwen en 1 andere man en 2 van de vrouwen voelde zich niet zo lekker. Waarom gelukkig? Zij hadden geen honger dus er bleef meer eten over voor mij! :D En het was echt te lekker om te laten staan. Na het uitbuiken had ik ook nog maar besloten om voor de hot stone massage te gaan want daar was altijd wel benieuwd naar. En ik was een leuk prijsje tegengekomen dus ja … why not. Denk dat dit wel de topper was van alle Zuidoost Azië massages. Aansluitend de bus gepakt naar het andere plekje Kuta (in Bali dus).

Vr 15 en Za 16 maart: Bali, verschrikkelijk Kuta
Ik had hier al veel verhalen over gehoord van reizigers en ook die kwamen wel erg overeen met de werkelijkheid. Een invasie van westerse mensen/winkels/restaurants/enz. Vergelijk het maar met de Spaanse feestplekken maar dan in Indonesië. Ik kan me voorstellen dat je het zonder andere Azië ervaring geweldig vindt maar het was voor mij iets te. Omdat iedereen daarnaast voornamelijk naar Bali komt voor een (korte) vakantie geeft iedereen wat makkelijker geld uit. Ik had vergelijkingsmateriaal en wist dat alles echt vele malen duurder werd verkocht als normaal. Maar gelukkig wist ik waar ik moest zoeken voor (enigszins) goedkoop eten. Ik merkte ook wel aan mezelf dat de vragen ’you need transport/taxi?, you wanna do shopping?’ en alle varianten erop ik nu de afgelopen maanden wel genoeg had gehoord. Ik neem ondertussen al niet meer de moeite om te kijken laat staan te reageren. Dit is echt de enige manier die helpt. Maar ik wist dat het na dit plekje alleen maar minder zou worden dus heb me er maar overheen gezet. Gelukkig ben ik maar een avond en een ochtend in Kuta geweest en had ik ’s middags mijn vlucht naar KL.

Za 16 t/m Di 19 maart: Shopping in Kuala Lumpur
De hoofdreden om weer naar Maleisië te gaan was omdat mijn visa in Indonesië afliep en ik pas later met Mitch had afgesproken in Nieuw-Zeeland. Ik had dus nog wat dagen te overbruggen en aangezien ik nog wat goedkope kleertjes nodig had ging ik dat maar in Maleisië doen. Onderweg naar mijn guesthouse was ik een Zweedse jongen tegengekomen waarmee ik 3 dagen samen heb doorgebracht. Ik heb best wel (te) veel kleren gekocht maar allemaal onder het motto ‘als ik straks thuis nieuwe kleren moet kopen is alles 4* zo duur dus dan doen we het nu maar’. Heb uiteindelijk ook weer een pakketje (nieuwe en oude) spullen naar huis gestuurd van 10 kg. En ik was er al langer over na het denken maar ik heb ook nog de iPhone 5 gekocht aangezien die stukken goedkoper is als in NL. En ik had geen zin in een duur overbetaald abonnement als ik weer terug zou zijn.

Di 19 en Wo 20 maart: Preparations in Melakka
Ik was eigenlijk van plan om richting het oosten te gaan na KL maar na een telefoongesprek met iemand van de plek waar ik heen wilde heb ik daar toch maar vanaf gezien. Ze kon me werkelijk geen nuttige informatie vertellen dus wist ik niet of het wel de moeite waard was om erheen te gaan. Dus heb ik ervoor gekozen om zuidelijk te gaan naar Melakka. Ook hier ben ik 2 maanden geleden al geweest. Dit was het plekje met veel Nederlandse invloeden uit de VOC tijd. Ik heb hier voornamelijk wat internet research gedaan voor NZ. Rustig aan en voorbereiden op de big trip. Donderdagochtend heb ik de bus gepakt naar het centraal station om van daaruit een directe bus naar Singapore te pakken.

Do 21 t/m Za 23 maart: Last Asia stop … Singapore
De laatste bestemming in Zuidoost Azië waarmee ik bijna ieder land (behalve de Filippijnen) in dit content gezien heb. Ik had gehoord dat het vrij klein is, vrij duur en voor de backpacker betekend dit dat je er binnen 2-3 dagen genoeg gezien kunt hebben dus heb ik hier rekening mee gehouden. Het is een ontzettend schone stad/land waar je geen rotzooi op de grond ziet liggen, kauwgum verboden is en dus niet wordt verkocht en de tax op sigaretten en alcohol nogal absurd hoog is. Ongeveer 40% van de bevolking bestaat uit Westerse mensen die er werken of studeren. Tijdens kantooruren valt het niet zo op maar erna is het heel duidelijk te zien. De eerste avond ben ik een kijkje gaan nemen rondom de Marina Bay waar ’s avonds een laser/watershow is.
De volgende dag ben ik vroeg opgestaan om de South Ridges Trail te volgen wat een 9km lange wandeling is door een natuurlijk deel van Singapore. Sommige stukken waren wel leuk, andere weer niet echt bijzonder. Erna ben ik naar Little India geweest en daar naar een warenhuis geweest waar ze volgens mij echt alles verkopen wat je maar kunt bedenken. Van horloges tot elektronica, van kantoorartikelen tot kleding, van eten tot souvenirs en ga zo maar door. Was wel grappig om te zien hoe ze dat allemaal in 1 winkel gepropt hadden. ’s Avonds ben ik met iemand die in het hostel werkte naar een pubcrawl (kroegentocht) geweest. Een van de eerste keren dat het op een vrijdag werd gehouden en hierdoor ook niet zo druk. Maar hierdoor heb ik wel gratis (ipv SG$25) shotjes, 50% korting op bier (maar alsnog koste het minimaal €3,50) en gratis entree tot een club gekregen. Voor de laatste is de entree normaal SG$20 en een biertje koste hier SG$13 oftewel €12,30 entree en €7,50 voor een flesje bier (33cl). Uiteindelijke toch een gezellige avond geweest.
Dag erna nog een beetje rondgedwaald in Chinatown en mijn spullen bij elkaar geraapt voor de trip richting NZ.

The beginning of the end…
Vandaag verlaat ik na bijna 6 maanden Azië en gaan we aan het volgende en tevens laatste avontuur beginnen in Nieuw-Zeeland. Mitch is gisteren al aangekomen en ik zal hem morgen voor het eerst weer zien. De bedoeling is dan dat we vanaf midden volgende week een campervan (soort omgebouwd bestelbusje tot camper) gaan huren en daarmee de komende 5,5 week van het noord eiland naar het zuid eiland gaan rijden. Ik heb er ontzettend veel zin in en ben benieuwd wat dit land me weer voor een avonturen gaat bezorgen. Tevens een afscheid van al het goedkoop voedsel, transport, kleding en noem maar op. Kan ik alvast weer een beetje gaan wennen aan de Nederlandse prijzen. Ik zit nu op het vliegveld te wachten tot mijn vlucht vertrekt richting Auckland wat een vlucht van 10u is en nog eens 5 tijdzones verder ligt. Vanaf morgen lig ik dus 12u voor op jullie. Mocht er iets belangrijks gebeuren zal ik jullie op voorhand waarschuwen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 24 Sept. 2012
Verslag gelezen: 774
Totaal aantal bezoekers 23590

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 30 April 2013

Backpacken in Zuid-Oost Azië!

Landen bezocht: