The Islands on the South(-West) of Thailand - Reisverslag uit Pulau Langkawi, Maleisië van Richard Marx - WaarBenJij.nu The Islands on the South(-West) of Thailand - Reisverslag uit Pulau Langkawi, Maleisië van Richard Marx - WaarBenJij.nu

The Islands on the South(-West) of Thailand

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

18 Januari 2013 | Maleisië, Pulau Langkawi

De laatste 2 weken in Thailand heb ik doorgebracht aan de zuid en zuid-west kust van Thailand, ook wel bekend als de Southern Andaman Coast. Voor het noordelijk deel heb ik helaas geen tijd meer en tevens een goede reden om ooit nog een keer terug te komen naar Thailand.

Vr 4 t/m Zo 7 januari: Koh Phi Phi and around on the Catamaran
Ik ben ‘s ochtends vanuit Krabi vertrokken naar Phi Phi. Dit zijn eigenlijk 2 eilanden waarvan Phi Phi Don bebouwd is en Phi Phi Leh helemaal niet. In Phi Phi Don heb ik afgesproken met Maarten en Stan om samen een tijdje op een Catamaran (voor de niet matrozen: een zeilboot) door te brengen. Na een privetaxi met ‘onze’ Dinghy (wederom voor de niet matrozen: een klein rubberen motorbootje) heb ik mijn spullen in de boot gelegd. Een gezellig 4 persoonsbootje met karakter dat mijn eerste ‘echte’ zeilervaring zou worden. Na een plons in het water hebben we aan wal (vanaf nu alleen maar echte zeemanstaal) boodschappen gedaan. ’s Avonds gekookt op de boot, de zonsondergang bekeken en op een klein ‘privé’ strandje een kampvuurtje gemaakt.

De dag erna ging om 06:30u de wekker wat niet de laatste keer vroeg opstaan zou betekenen. De windvoorspellingen waren ongunstig waardoor we vroeger moesten vertrekken om het kleine beetje wind van die dag mee te kunnen pakken. We zijn naar 2 eilandjes gevaren ten noord-oosten van Phi Phi Don dat bekend staat als een mooie duik- en snorkelplek. Na een paar uurtjes varen ging onze meetapparatuur opeens piepen en zaten we nog maar 1,5m boven het koraal. De waterkaarten waren blijkbaar niet helemaal up-to-date op dat gebied. Maar omdat de boot maar 60cm diep in het water lag hebben we nog op tijd kunnen uitwijken. ’s Middags wat freediven gedaan tot 5 of 6m diep met de Dinghy als drijvend rustobject wat prima werkte. ’s Avonds bij zonsondergang gegeten op een plek waar geen andere boot te bekennen was, met uitzondering van enkele vissersboten aan het einde van de horizon. Heel apart om in die stilte en op zee te overnachten in een half open ‘slaapkamertje’.

Weer om 06:30 opgestaan om nog wat te kunnen freediven op een mooie locatie en gunstig gebruik te kunnen maken van de wind richting Phi Phi Leh. Eerst zijn we nog even gestopt op Phi Phi Don om wat boodschappen te doen. Erna zijn we ten zuiden van Phi Phi Leh nog opzoek gegaan naar een freedive locatie en we hebben deze ook gevonden. Mooi plekje tot een metertje of 8 diep. Erna naar Maya Bay (Phi Phi Leh) gevaren waar we wilden overnachten. Deze baai is bekend uit de film ‘The Beach’ en staat helaas ook bekend als overbevolkte toeristische trekpleister. Hier bleek geen woord van gelogen aangezien het hele strand bezet was met longtail- en speedboten. Maar iedereen moet om 18u het strand verlaten dus toen we aankwamen was het aan het leeglopen. Helaas gelde de 18u regel ook voor ons en mochten we niet op het strand blijven. We hadden het idee om dé film op locatie te bekijken dus om het idee niet helemaal verloren te laten gaan zijn we naar een strandje aan de zijkant van de baai gegaan waar we de film alsnog gezien hebben .

De dag erna om 6u opgestaan om de toeristendrukte voor te zijn en dit was gelukt want we waren de eerste op het strand (met wat locale MTB’ers). Overdag was het nog beter als ’s avonds en je eigen ogen zijn ook beter als de film. Een prachtig strand, blauw water en hoge rotsen maken het inderdaad tot een van de mooiste plekjes ter wereld. We beseften ons dat het wel een unieke ervaring was aangezien we onze eigen boot hadden. Anders was dit bij lange na niet zo speciaal geweest. Na het ontbijt op het strand zijn we vertrokken voor een overnachting in een baai voordat we de dag erna zouden doorreizen naar een kleine baai in Phuket waar de boot gehuurd was. Door de geen tot zeer weinig wind hebben we een paar uur met behulp van de motor vooruit moeten tuffen.

Ma 8 t/m Di 9 januari: Phuket (maar gelukkig wel het niet-toeristische deel)
In de middag waren we in Phuket aangekomen waar we ’s avonds met Max (de eigenaar van de boot), Sarah (buurmeisje) en Lauren (vriendin van Sarah) hebben gegeten en wat gedronken. Na een latertje bij Sarah thuis zijn we rond 04:30 naar de boot terug gegaan om te slapen. Die dag werden we om 08:30 gewerkt omdat de monteur moest sleutelen aan de boot. De rest van de dag hebben we wat verteld en beetje op het strand en in Sarah’s huis rondgehangen. Dit was een van de leukste huizen waar ik ooit binnen ben geweest. Sarah huurde deze woning tijdelijk van een Nederlandse vrouw. De sfeer die het huis uitstraalde was echt gezellig en chill net zoals de directe omgeving trouwens. ’s Avonds weer samen gegeten en wat gedronken. Maar we zijn rond 12u gaan slapen want de dag erna kregen we om 06:30 een lift naar de ferry richting Koh Lanta.

Wo 10 t/m Vr 12 januari: Koh Lanta
In de ochtend de ferry gepakt vanuit Phuket die ons via (weer) Phi Phi naar Koh Lanta zou brengen. Bij aankomst hadden we al vrij snel een bungalow gevonden die 30 seconden lopen van het strand aflag. Ik heb met Stan wat rondgelopen om de buurt te verkennen en Maarten lag KO op bed.

Donderdag een motorbike gehuurd en de oostelijke en zuidkust van het eiland ontdekt wat een mooie motorbike route was. Het is een relax eiland dat niet overbevolkt is door het toerisme. Dit komt wel mede doordat het een groot eiland is en het ook goed verspreid ligt waardoor het niet opvalt. Maar er is ook niet echt veel te beleven buiten liggen op het strand.

Daarom de dag erna gepland om het eiland te verlaten voor een 4 Islandtrip die ons uiteindelijk naar onze volgende bestemming Koh Muk zou brengen. Helaas was er iets verkeerd gegaan waardoor we vol goede moed aan het wachten waren op onze longtailboot op het strand toen bleek dat het ticket niet geboekt was. Lang verhaal dat vast en zeker nog wel eens aan bod komt bij thuiskomst. Daarom hebben we die dag maar weer een motorbike gehuurd voor het noordelijk en noordwestelijk deel van het eiland. Ook hier was niet veel te beleven maar we hebben de tijd wel omgekregen.
Het was echt tijd voor mij om naar de kapper te gaan. Ik was er nogal huiverig voor want goed Engels sprekende kappers zijn lastig te vinden. Maarten had er een gevonden die hem netjes had ‘bewerkt’ maar dat was wel met de tondeuse. Ik heb het ook maar geprobeerd maar helaas is er een beetje gebeurd waar ik bang voor was. Een beetje eraf betekend hier gewoon flink de schaar erin ondanks dat ik een model in het boek had aangewezen. Om het een beetje gelijk te krijgen vroeg ik hem om een stuk van mijn mat af te knippen (want die had die nog niet aangeraakt) maar daar heeft die dus 4cm vanaf gehaald. Eens kijken hoe het korte (voor mij dan) haar me gaat bevallen.

Za 13 en Ma 14 januari: Koh Muk
Zaterdag dan toch echt opgepikt voor onze trip naar de 4 eilanden met Koh Muk als eindbestemming. Bij de andere eilanden zijn we gestopt om te snorkelen, een lunch op het strand en een bezoekje aan een oude piratengrot die na 80m uitkwam in een ‘geheime’ baai. Helaas bleek deze baai niet meer zo geheim zoals de foto laat zien. Erna gedropt in Koh Muk dat een klein eilandje was waar de accommodaties verdeeld waren over 2 of 3 stranden. We hadden een leuk bungalowtje gevonden op 5m afstand van het strand. In de namiddag een rondje over het eiland gemaakt waarbij we erachter kwamen dat het toerisme hier nog niet echt had toegeslagen. Gelukkig, want dit gaf het een speciale sfeer die we tot dan toe nog niet hadden ervaren. Chill, relax, laid back maar wederom weinig te beleven buiten zonnen en chillen.

Maandag hebben we dan ook maar gekozen voor een dagtripje naar Koh Rok dat bekend staat als een van de mooiere én nog niet echt ontdekte eilanden. Na 1,5u met de longtail hebben we gesnorkeld in een prachtig stuk zee waar het zicht echt ongelooflijk was en daarnaast werden we omringd door ontelbaar veel vissen die zich op maar een paar cm van ons af begaven. Vervolgens geluncht op het strand waar wel duidelijk werd dat er veel dagtripjes gedaan worden met speedboten en longtails. Een kwestie van tijd voordat hier gebouwd gaat worden denk je dan. Erna weer gesnorkeld op een andere mooie locatie voordat we teruggingen. In de avond moesten we een verdere reisplanning maken en bijpassend vervoer regelen. Maarten zou de 16e in de ochtend naar Bangkok vliegen en vervolgens door naar Vietnam, Stan had de 16e in de middag zijn vlucht naar Bangkok voordat hij de 17e terug naar NL zou vliegen en ik moest de 17e het land uit naar Maleisië omdat de visa dan verliep. We hadden dus besloten dat de dag erna onze wegen zich zouden scheiden maar we hebben wel samen een top tijd gehad!

Di 15 en Wo 16 januari: Koh Tarutao National Park
Om 07:30 was de pick-up met een motorbike naar de pier, vervolgens de boot naar de kust, een mini-van naar Trang, direct omwisselen naar een mini-van naar de pier in Bak Bhara waar om 15u dezelfde dag (en anders de ochtend erna) een boot zou vertrekken. Uitgestapt in Bak Bhara bleek onverwacht dat ik direct naar de boot moest omdat het andere transport snel was gegaan. Ik ben nog snel naar de ATM gerend om te pinnen want ik was blut (Koh Muk had geen pinautomaat) en bij de 7Eleven wat eten ingeslagen want ik had gelezen dat dit maar beperkt voorhanden is op Tarutao. Vervolgens snel de boot ingesprongen om rond 12:30 aan te komen. Er was genoeg accommodatie voor handen maar ik had toch een zwak voor de (zelf op te zetten) tentjes aan het strand. Na deze opgezet te hebben heb ik een rondje gelopen en viel me op dat er maar 5 tentjes stonden op een strand van een km of 1,5 lang. Bijna geen mens te zien en mooie vrij ongerepte natuur met af en toe een loslopende aap. ’s Avonds een hapje gegeten bij het enige restaurant van ons deel. Na een filmpje op tijd gaan slapen. Maar dit was toch iets lastiger aangezien het bedje en kussen niet echt fijn waren en er een harde wind waaide die nogal wat geluid veroorzaakte.

Na een niet geheel soepele nachtrust om 7u opgestaan en het strand ruim een half uur afgejogd. Ging best prima aangezien het alweer een hele tijd geleden was. Erna een fietsje gehuurd om naar de westkust van het eiland te gaan maar ik had niet gerekend op de hoge bergen onderweg. Maar gelukkig geldt de gouden regel ook hier: ‘wat omhoog gaat, gaat ook een keer omlaag’. Nog een uurtje naar een waterval gelopen, klimmend en springend over rotsen en rivieren. ’s Avonds weer op tijd het bed ingegaan maar het matje sliep helaas niet beter.

Do 17 januari: Koh Lipe and Pulau Langkawi, Maleisië
Om 7u maar weer opgestaan voor een strandwandeling. Vervolgen een ontbijtje gepakt en de tent ingepakt. Om 12u moest ik me melden voor de boot naar Koh Lipe waar ik van plan was om 1 nacht te blijven. Mijn visa zou weliswaar vandaag al verlopen maar 1 dag overstay is normaal geen probleem en gratis maar vanaf 2 of 3 dagen gaat het geld kosten. Na een uur wachten had ik de boot die ook een uur duurde. Aangekomen in Lipe ben ik eerst naar het immigratie kantoor gelopen om alles even te checken. Een goede beslissing want deze uitzonderingsregel geldt niet via het watertransport. Heb even snel wat gegeten en na 1u op Lipe heb ik de speedboot naar Pulau Langkawi in Maleisië gepakt. De speedboot ging met nogal wat bruut geweld over de zee dus niet bedoeld voor de mensen met een zwakke maag.

Plan de campagne
In Maleisië heb ik helaas te maken met het regenseizoen aan de oostkust van het vasteland waardoor het lastig wordt of zelfs niet mogelijk is om sommige plekken te bezoeken. Ik zal nog even moeten navragen wat de mogelijkheden zijn. De planning is om 4 weken (lekker op ’t gemakske) in Maleisië te blijven waarvan 2 weken in Borneo dat een groot eiland is dat vastligt aan (een eiland van) Indonesië.