Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Richard Marx - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Richard Marx - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

15 Februari 2013 | Hong Kong, Hong Kong

Voor de verandering deze keer een korter reisverslag als dat jullie gewend zijn. Maar het gaat dan ook ‘maar’ over een weekje Hong Kong.

Vr 9 t/m Vr 15 feb: Hong Kong!
De dag begon al vroeg om 4:45 en een klein half uurtje was ik op het vliegveld voor mijn vlucht van 06:20. Ik had verwacht dat het rustig zou zijn maar niets was minder waar. Alle balies waren geopend en de drukte vanwege Chinees Nieuwjaar was duidelijk zichtbaar. Na een kleine 3u vliegen aangekomen in Hong Kong Airport vanwaar ik de bus naar het guesthouse heb gepakt. Een moderne stad en (uiteraard) nog meer Chinese tekens dan dat ik gewend was om te zien. Overdag een beetje rondgelopen en een powernapje gedaan. In de avond kwamen Guillaume en Timo aan. Echt gezellig om hen te zien en na een beetje bij gepraat te hebben zijn we een drankje gaan doen samen met mensen die Guillaume vanuit Shanghai kende. Uiteindelijk was een latertje geworden maar wel heel gezellig.

De dag erna uitgeslapen en ’s middags wat rondgelopen in het centrum. Vandaag was het officieel de dag van het Chinese Nieuwjaar. In de avond een poging gewaagd om de parade te zien maar het was zo druk dat we geen fatsoendelijke plekken konden vinden. Uiteindelijk maar de hoop opgegeven en de Hong Kong Skyline gaan bekijken wat wel indrukwekkend was. Vervolgens naar het Ritz Carlton Hotel geweest. Hier zijn we naar de allerhoogste bar (Ozon) ter wereld geweest op de 118e verdieping (490m). Mooie bar alleen jammer dat het uitzicht geblokt werd door de wolken. Erna verstandig naar huis gegaan.

De volgende dag in de ochtend de tram gepakt naar de Big Buddha. Ze hadden ons verteld dat het druk kon zijn maar dit ging wel heel ver. De verwachte tijd om in de rij te staan was >90min. Gelukkig waren we er al snel achter gekomen dat we ook alvast een kaartje konden kopen waarbij we 1u later pas door de hekken mochten. Een helemaal geen rij! Kabelbaantje gepakt en wat rond gelopen om vervolgens weer het kabelbaantje terug te pakken. ’s Avonds naar het vuurwerk gaan kijken samen met Debra (studiegenootje van Timo uit Australië). Het was nóg drukker als tijdens de parade dus wederom was het lastig om een goede plek te krijgen. Maar uiteindelijk hebben we wel redelijk wat kunnen zien. Prachtige grote vuurwerkshow van 25min. Vervolgens een stapje gaan wagen in een uitgaansgebied waar veel mensen buiten op straat dronken. Wederom een gezellige avond die laat eindigde.

De ochtend erna opgestaan om naar de Vicotoria Peak te gaan. Ook hier was het weer ontzettend druk en een nog langere wachttijd. Gelukkig hadden we een shortcut gevonden en hebben we ons 1,5u wachttijd bespaard. De peak gaf een mooi uitzicht. Het treintje omlaag had een wachtrij van 1,5u aangezien we hier geen zin in hadden hebben we de bus gepakt. Ook hier kwamen we toevallig een shortcut tegen die ons ook een uurtje wachten in de rij heeft bespaard. Als afsluiter van de avond 1 drankje gedaan en toen naar bedje toe.

Woensdag hadden we gepland om op tijd naar Macau te gaan met de ferry. Macau ligt op het vasteland van China en is bekend als Las Vegas van China. Grappig want gokken is verboden in heel China … behalve in Macau. Wederom pech met de drukte waardoor we 2,5u later pas de ferry konden pakken. Eerst zijn we naar de Macau Tower geweest die een mooi uitzicht gaf over een deel van Macau. De eerste (grote) casino’s waren duidelijk zichtbaar. Vervolgens de bus gepakt richting het oude stadscentrum. Hier waren duidelijk nog de Portugese invloeden van flink wat jaren geleden te zien. Gezellig plekje waar we wat biertjes hebben gedronken. Vervolgens naar de 3 grootste casino’s gegaan die inderdaad leken alsof je in Las Vegas was. Uiteraard de avond afgesloten met een stapavond die nog later eindigde als de vorige twee.

Donderdag iets later opgestaan maar nog steeds niet veel geslapen. We hadden het busje gepakt naar Stanley Beach wat er gezellig uitzag. Erna een powernapje gedaan in het hostel en ’s avonds besloten om naar de bios te gaan. Jammer dat de film, Die Hard, wel heel erg typisch Amerikaans was. Na de film afscheid genomen van Guillaume en Timo waar ik een echte topweek mee heb gehad!

Vr 15 feb: vliegen van Hong Kong via Kuala Lumpur naar Jakarta
Vrijdagochtend om 7u opgestaan en met de tram en bus naar het vliegveld gereisd. Hier aangekomen kreeg ik te horen dat ik een ticket uit Indonesië geboekt moest hebben voor mijn visa. Ik had het zo druk gehad dat ik dit niet meer goed had kunnen nakijken dus ter plekke maar even een ticket geboekt. Wist gelukkig wel al waar ik heen wilde gaan en op welke datum. Vandaag begint mijn 30 daagse trip in Indonesië waarbij ik start in Jakarta en op 16 maart weer terugvlieg vanuit Bali naar Kuala Lumpur.

Hong Kong is echt een van mijn favoriete steden die ik ooit bezocht heb. Ik heb een top (stap)weekje gehad met Guillaume en Timo. De prijzen waren wel weer even wennen en flink duurder als dat ik gewend was. Dit weekje Hong Kong heeft bijna evenveel gekost als de laatste 3 weken in Maleisië om even een vergelijking te geven. Maar het was het meer dan waard! Op 16 mrt vlieg ik dus naar Kuala Lumpur en een paar dagen op 23 mrt later vlieg ik vanuit Singapore naar Auckland, New Zeeland waar Mitchell de dag ervoor al zal aankomen. Ik zal 6 weken in Nieuw-Zeeland blijven en het terugticket is al geboekt voor 5 mei. Maandag 6 mei zal ik na een slopende reeks aan vluchten in Amsterdam landen.

• 21 Februari 2013 - 12:53

Taant Ria :

Nou Richard, alweer een heel indrukwekkend verslag he, van in Hong Kong . Ook natuurlijk van Maleisie. En wat een serie prachtige foto''s ook! Heerlijk om dit zo mee te beleven.
    Nog erg bedankt van je smsje voor de taant .... een hele surprise hoor!
    (Trouwens nog vergeten te zeggen al eerder : was schrikken hoor: je nieuwe kapsel. Maar nu alweer
    gewend moeten wij hier constateren, je ziet er gelukkig weer goed uit !!).
    En nu dus genieten in Indonesie. Dit zal wel weer iets heel anders gaan worden. We kijken uit naar
    je nieuwe belevenissen.
    Het ga je goed !
    Heeeeeeeeel veel groeten Ria (natuurlijk ook van Ger en Tessa)