Laos: Monks, tuben, Friends en chaos in Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Richard Marx - WaarBenJij.nu Laos: Monks, tuben, Friends en chaos in Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Richard Marx - WaarBenJij.nu

Laos: Monks, tuben, Friends en chaos in Hanoi

Door: richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

28 Oktober 2012 | Vietnam, Hanoi

De laatste 2 weken heb ik een bezoek gebracht aan Laos. Zoals ik al verteld had ben ik begonnen in Luang Prabang. Wij (2 Ierse vrienden en ik) zijn hier in de avond aangekomen met een slowboat dus die avond hebben we het rustig aan gedaan. Het leek ons een goed plan om de dag erna eten te geven aan de monniken (monks). Het alarm ging al om 04:45 en om 05:30 waren we er helemaal klaar voor aangezien ons was verteld dat het dan zou beginnen. Maar in Lao time bleek dat 06:15 te zijn. We hadden ieder een bakje rijst en een bakje met bananen, koekjes en wafels gekocht van wat lokale vrouwtjes die het verkochten. De prijs was nogal fors vergeleken met de lokale prijzen maar we dachten ‘het is voor een goed doel dus why not?’. Om een lang verhaal alvast kort te maken was het een onvergetelijke ochtend. Heb nog nooit zoveel monniken gezien en ook veel jonge gasten. Daarnaast werden onze lege bakjes mooi vervangen voor nieuwe bakjes (zonder dat we erom vroegen en zonder dat er ons iets werd gevraagd) en aan het einde van de rit moesten we een rekening betalen waar de gemiddelde Lao inwoner volgens mij een week vrij van het werk kan nemen. Maar enfin … het was vroeg zullen we maar zeggen :p

Die dag hebben we ’s middags wat rondgelopen en ’s avonds een bezoek gebracht aan de Night Market. Vrouwen hadden daar zo te zien nogal last van spullen die aan hun handen bleven plakken en het daarom maar kochten. Er was ook een eet gedeelte (vond ik dan weer interessanter) waar je een flink bordje kon opscheppen voor €1,- van de lokale keuken. Was echt lekker en al helemaal voor die prijs. ’s Avonds wilde we rustig aandoen met 1 drankje in de Lao Lao Beergarden. Hier kwamen we 3 meiden tegen die we op de boot hadden gesproken en voor dat ik het wist zat ik 2u later in de tuk-tuk naar de bowlingbaan. In Luang Prabang sluit alles namelijk om max 23:30u dus erna zijn er weinig mogelijkheden over. Uiteindelijk een gezellige en late avond gehad. Dag erna wilde we een beetje bijkomen van de avond in het lokale zwembad maar net daar aangekomen begon het flink met regenen dus van een duik is het niet gekomen. Dag erna hebben we wat tempels bezocht en de hoogste berg in het park ‘beklommen’ genaamd Phu Si Hill (je spreekt het idd zo uit). Dag erna hebben we met zijn 6’en een waterval bezocht en hier wat gezwommen wat zeker de moeite waard was. Aangezien het die dag zo warm was hebben we een 2e bezoek gebracht aan het zwembad. ’s Avonds heb ik iedereen wat Belgische speciaalbiertjes laten proeven in een lokale bar. Enkele uurtjes later stonden we in ‘de Club’ de enige andere plek m.u.v. de bowlingbaan waar het nog iets langer doorgaat.

De dag erna hadden we met zijn 6’en een mini-bus ‘gehuurd’ met chauffeur die ons naar Vang Vien zou brengen. Dit bleek een 6u durende rit te zijn die kwa uitzicht en omgeving de beste was die ik ooit heb gezien en kwa wegdek de aller-slechtste en gevaarlijkste. Gaten in de weg, loslopende koeien, kippen, honden, zelfs kinderen en inhalen in de bochten was op een gegeven moment zelfs bijna normaal voor me. Vang Vien is bekend om 2 dingen, de eerste is ‘tuben’ en de tweede is het kijken van Amerikaanse series van o.a. Friends, Family Guy en South Parc. Het tuben is 2 maanden geleden helemaal stopgezet i.v.m. het hoge dodenaantal (vorig jaar maar liefst 26 stuks). De bedoeling is dat je 3km aflegt in een opblaasbare binnenband van een vrachtwagen en af en toe stopt voor een drankje. In de praktijk werd er zoveel gedronken (in combinatie met drugs) dat mensen verdronken of gebruik maakten van de zip-lines, in het water neerkwamen op een rots en nooit meer levend boven kwamen. Wij hebben hier voornamelijk (net als iedereen daar) Friends gekeken in een van de vele chille restaurants. Gelukkig ook nog sportief geweest door een fiets te huren (normaal pakt iedereen een tuk-tuk) en 2 grotten te bezoeken waarvan de Blue Lagoon Cave de zwaarste rit was. Alleen maar stenen op de weg, 36 graden en een km of 9 heen en nog eens 9 terug. Een duik in het water maakte het meer dan goed. Erna nog 200m een steil bergpad beklommen (op de teenslippers) voordat we in de grot kwamen waar het echt pikkedonker was. De dag erna nog in 1 grot cave-tubing gedaan. Met een georganiseerd uitstapje zijn we een donkere grot ingegaan op een tube. Met soms maar enkele cm’s ruimte tussen het plafond en je hoofd was dit een unieke ervaring. Erna tijdens de lunch zag ik toevallig nog 2 BN’ers rondlopen, namelijk 2 Oh Oh Cherso deelnemers (Sniper en zijn vriendinnetje). Erna hadden we een kajaktocht van 8km waarvan de laatste 3km dezelfde was als van het tuben. Er was weinig meer over van de barren en ziplines en het zag er alles behalve heel gevaarlijk uit maar het is niet voor niks gestopt. Er kon nog wel getubed worden maar alle barren zijn gesloten en officieel mag er geen drank verkocht worden aan de rivier en niemand mag alcohol drinken tijdens het tuben maar die regels werden al aan de laars gelapt. Nog 2 avonden naar een leuk café’tje geweest waarvan 1 een heftig avondje was geworden. Ultieme remedie hiervoor is een ontbijtje en Friends kijken :p

Dinsdag 23 oktober zijn we met de bus vertrokken naar de hoofdstad namelijk Vientiane. Tijdens deze 4u durende busrit (weer slecht of zelfs geen wegdek) was er een overboeking voor 3 meiden waardoor zij serieus op plastic tuinstoelen moesten zitten in het gangpad. Ze hebben wel een ‘mooie’ korting van 5.000 kip gekregen (maar €0,50). ’s Avonds ‘weer’ rustig aangedaan (pas de 3e of 4e alcoholvrije dag tot zover helaas). Iedere reiziger die ik spreek doet hetzelfde dus ben gelukkige niet de enige met een drankprobleem. De dag erna wat tempels bezocht en ’s avonds over de mainstreet aan het water gelopen aangezien er een festival was van een week waardoor er allemaal kraampjes stonden. Van kleding, eten en spelletjes tot luiers, tandpasta en schoonmaakmiddel.

Afgelopen vrijdag heb afscheid genomen van Laos en mijn 2 Ierse vrienden aangezien zij via zuid-Laos naar Cambodja en Vietnam reizen en ik van Vietnam naar Cambodja ga. Ik heb een vliegticket gekocht naar Hanoi omdat de vlucht 1u was en de busreis ruim 24u, daarnaast kwam ik anders ook wat in de knoei met de visumaanvraag. In het vliegtuig naar Hanoi zat ik naast een Engelse jongen met zijn vriendin. We hadden elkaar al vaker gezien de afgelopen 2 weken aangezien ze dezelfde route deden. In Hanoi hebben we samen gezocht naar een hotel (ik had eigenlijk al eentje maar dat ging op het laatste niet door). Vanaf dat moment hebben we in Hanoi eigenlijk alles samen ondernomen. Eten, de Water Puppet Theatre bezocht en ’s avonds uiteraard wat drinken met Engels voetbal erbij. Hanoi is een en al chaos op de weg. Scooters vliegen je letterlijk aan alle kanten voorbij en het oversteken van de gemiddelde straat vergt enige moed. Vanavond vertrek ik voor 3 nachten en 2 dagen naar Sapa voor een bergtrekking. Heb er veel goede verhalen over gehoord dus ben benieuwd. De dag dat ik daarvan terugkom vertrek ik gelijk voor 2 dagen naar Halong Bay voor een bootcruise en wat zwemmen in de zee. Ik heb voorlopig dus weer even wat te doen.

Tam biet! (tot ziens in het Vietnamees)

• 31 Oktober 2012 - 21:29

Oma En Ria :

Hoi Richard,
    We hebben hier net samen met oma nog even jouw fotos/verhalen bekeken.
    Geweldig allemaal, zeg! Wat een belevenis zegt oma, daar in het verre oosten. Ze vindt het prachtig
    om jou zo te kunnen volgen. Elke dag weer wat nieuws voor je he.
    Heel veel groeten van oma en natuurlijk ook de rest oet Segietere !!

• 08 November 2012 - 02:01

Marjo Hartmann:

Hoi Richard, geweldig wat je allemaal ziet en meemaakt..zo veel indrukken in vreemde oorden....het is echt een andere wereld, zou zeggen... geniet van je reis en je vrijheid en eet en drink ook goed want op de foto's lijk je magerder geworden??? Hartelijke groetjes van de Hartmannetjes

• 08 November 2012 - 10:37

Eva Rijks:

Super Richard, wat een verhalen echt leuk om te lezen!!
    Nog veel plezier toegewenst!!
    Groetjes van familie rijks!!

Ben benieuwd naar je nieuwe verhalen